Öppen föreläsning: Professor Stephen G. Brooks om aktuell säkerhetspolitik

Eventheader

Professor Stephen G.Brooks besöker Försvarshögskolan för att samtala om aktuell säkerhetspolitik under titeln ”US Grand Strategy - Implications of a new Trump era?”

Måndagen den 27 maj besöker professor Stephen G. Brooks verksam vid Dartmouth College i USA oss för att tillsammans med lärare och studenter bland annat samtala om Natos nya position i Nordeuropa, om USA:s säkerhetspolitik och om konsekvenserna av en eventuell återkomst av Donald Trump i Vita huset.

Moderator: Magnus Christiansson.

Samtliga anställda och studenter vid Försvarshögskolan är välkomna. Ingen föranmälan krävs. Samtalen sker på engelska.

Mer om Professor Brooks

Professor Brooks är sedan 2023 gästprofessor i internationella relationer på Institutionen för ekonomisk historia och internationella relationer vid Stockholms universitet. Bland hans publikationer återfinns monografierna America Abroad: The United States’ Global Role in the 21st Century (Oxford University Press) och World Out of Balance: International Relations and the Challenge of American Primacy (Princeton University Press, 2008), samt artiklarna ”The Myth of Multipolarity: American Power’s Staying Power” (Foreign Affairs, 2023) och ”Illusions of Autonomy: Why Europe Cannot Provide for Its Security if the U.S. Pulls Back” (International Security, 2021).

Se utförligare information om Stephen G Brooks på Dartmouth College's webbplats

Datum: 27 maj 2024