Kom igång med FHS lärplattform

För programmen på FHS har IT-pedagogerna skapat kursmallar för att underlätta navigationen. Som kursansvarig kan du själv välja vad du vill ha kvar eller bygga om i mallen

Kursmallar

I syfte att underlätta navigering och öka igenkänning mellan kurser så finns nu kursmallar tillgängliga i lärplattformen. Som lärare kan du importera en kursmall och anpassa den till din kurs. Se manual Kursmallar i Canvas LMS Pdf, 218.1 kB..

Ladokkurser

Kursytor skapas automatiskt för alla kurser som registreras i Ladok, samt populeras med studenter. Du kan förbereda din kurs innan dess genom att skapa ett utkast till din kurs. Därefter importerar du allt innehåll till den skarpa kursytan. Se manual Importera kursinnehåll Pdf, 79.1 kB..

Guider

Det finns många manualer och lathundar för lärplattformen. Dels på leverantörens egna sidor och dels gjorda av andra svenska lärosäten som använder samma produkt. IT-pedagogernas tips är att titta på Högskolan i Kristianstads pedagogiska och omfattande lärarresurs.

Nedan finner du direktlänkar till ofta använda guider:

» Studentvy

» Aviseringar

» Hemtenta

» Omdömesöversikten

» Meddelanden = Anslagstavla

» Filer

» Bädda in video från FHS Play Pdf, 243.9 kB.

» Bokningsbara tider i kalendern

» Om studenter ska läsa varandras arbeten