Porträtt av Sofi Hedman.

Med pennan som vapen

Sofie Hedman har alltid haft en passion för Mellanöstern. Hon har också alltid älskat att skriva och fotografera. Studierna i folkrätt och säkerhetspolitik på Försvarshögskolan var viktiga byggstenar i det som ledde fram till en karriär som frilansjournalist med Amman, Jordanien som bas.

I sitt arbete möter Sofie ofta människor på flykt med historier som berör. Hennes främsta utmaning är att förmedla samma känsla som uppstod i mötet till läsaren och med fåtalet ord beskriva de komplexa händelseförlopp som skapat Mellanösterns oroshärdar.

Kunskaper som gör nytta

– Jag letade efter utbildningar som på ett tydligt sätt skulle förbereda mig för yrkeslivet. Kurserna i folkrätt på Försvarshögskolan levde upp till det. Jag har dagligen användning av mina kunskaper, berättar Sofie Hedman.

Hur var det att studera på Försvarshögskolan?

– Det fanns i kurserna ett stort mått av praktiska övningar som jag gillade. Skolan har också en mer personlig ton eftersom den är förhållandevis liten och har färre studenter än de stora universiteten. Lärarna och miljön är otroligt inspirerande!

Hur ser en vanlig dag på jobbet ut för dig?

– Väldigt varierande. Ena dagen sitter jag vid skrivbordet i Amman och producerar artiklar. Nästa dag kan jag arbeta i ett palestinskt flyktingläger, eller intervjua syrier på flykt. Oavsett situation har jag kunskaperna från Försvarshögskolan i bakhuvudet.

Hur ser du på framtiden?

– Som människa är jag nyfiken och kreativ och därför passar journalistyrket mig perfekt. Även om jag i framtiden kommer syssla med något annat så är jag ganska säker på att det kommer handla om utrikespolitiska frågor och värnandet om mänskliga rättigheter.

2018-02-12
2022-01-18