Krishantering som engagerar

Vad är det som händer? Informationen strömmar in från olika håll, klockan tickar, liv står på spel. Något måste göras – men vad?

Ledningsvetenskap handlar om ledning av insatser i kris och krig. Det kan handla om allt från stora polisinsatser, bränder och olyckor till terrorattentat. Gemensamt för situationerna är att man agerar under stor tidspress och att det finns en fara för egendom och liv.

För den som läser ledningsvetenskap på Försvarshögskolan väntar ett intensivt halvår där teori och praktiska övningar blandas. Kursen avslutas med en stor övning, ett spel där alla studenter tillsammans under en dag får testa att leda en insats i en simulering där allt kan hända.

Rollspel på schemat

En av dem som testat på spelet är Alexander Lantz som tog kursen i ledningsvetenskap som en del av sin kandidatexamen.

– Min grupp fick i uppgift att leda en FN-bataljon under en insats i Elfenbenskusten. Under dagen upplevde vi hur det var att hantera incidenter, samarbeta och koordinera insatser under tidspress. Det var roligt och lärorikt på samma gång, säger Alexander.

För honom var spelet en av kursens höjdpunkter, ett bra tillfälle att testa de planer som han tillsammans med andra studenter utformat successivt under kursens gång.

Insatsledning vid kriser

Att leda en insats under kris och krig kräver att man samlar in information om vad som pågår, tolkar informationen, och gör upp planer för hur man ska agera. Insatsledningen ska koordinera och ge en inriktning till medarbetarna, för att sedan under insatsens genomförande kontinuerligt följa upp händelseutvecklingen. En komplex och många gånger tuff uppgift.

– Oavsett hur mycket planer, strukturer och processer som finns på plats är det viktigt att komma ihåg att de som jobbar med insatser är människor och att det är en svår situation att befinna sig i. Att agera i krissituationer innebär att man följer de planer som finns, men också att man anpassar sig och gör nya planer. Verkligheten överensstämmer ju inte alltid med planen så flexibilitet är avgörande, säger Isabell Andersson som är kursansvarig lärare.

Till kursen i ledningsvetenskap söker sig studenter med vitt skilda bakgrunder och erfarenheter.

– Det är dels studenter utan arbetslivserfarenhet och dels yrkesarbetande som jobbar med insatser på något sätt. Mixen av kursdeltagare ger en väldigt dynamisk miljö där studenterna lär sig, inte bara av oss lärare, utan även av varandra, säger Isabell Andersson.

Uppskattad kurs

Ledningsvetenskap är en kurs som visat sig vara riktigt uppskattad bland studenterna. För Alexander Lantz var kursen ett självklart val.

– Kursen i ledningsvetenskap kan nog vara den kurs som jag kommer att ha störst nytta av i arbetslivet. Vi fick lära oss hur ledning fungerar i praktiken och en större förståelse för arbete i organisationer som hanterar kriser. Jag skulle råda alla som är intresserade av krishantering att söka kursen, säger Alexander.

2018-09-12
2020-12-10