Porträtt av statsvetarstudenten Ida Lewenhaupt.

Med katastrofen som katalysator

Under tsunamitragedin 2004 befann sig då tioåriga Ida Lewenhaupt med familjen i Thailand. Där såddes ett frö till vad hon ville jobba med som vuxen. Genom utbildningen i statsvetenskap med inriktning krishantering och säkerhet är hon steget närmare. Om tio år har du hört henne sommarprata om sina insatser på andra sidan jorden.

När vi träffar Ida är det insparkstider på Försvarshögskolan. Hon läser statsvetenskap och är engagerad i både studentkåren och studiesociala gruppen så hon har fullt upp med att rodda tipspromenad, poängjakt och häng i mässen för högskolans nya studenter.

– Insparken är väldigt snäll. Jag tror att det värsta man kan råka ut för är att äta Försvarets hudsalva – och den är fullt ätbar, säger Ida och skrattar.

För den som vill engagera sig i studentlivet finns alla möjligheter menar Ida.

– Här får man nästan anstränga sig för att inte bli delaktig. Det är så lätt att börja prata med människor här, även med studenter som läser andra kurser. Det finns alltid någon att luncha med.

Ida är 24 år och uppvuxen i Stockholm. Nyfikenheten på andra länder och kulturer har alltid funnits där. Under uppväxten reste hon och familjen mycket tillsammans. Och efter gymnasiet gav sig Ida ensam ut på en tre månader lång resa i Asien – från Tibet till Shanghai.

– Jag har alltid varit intresserad av min omvärld och av det som är annorlunda, säger Ida.

En resa har präglat henne särskilt.

– När jag var tio år var jag och familjen i Thailand när tsunamin drog in. Vår bungalow blev förstörd men vi klarade oss bra och mina föräldrar bestämde att vi skulle stanna kvar de veckor som vi planerat. Jag tror att mitt val av utbildning har påverkats av den upplevelsen, säger Ida.

Rundabordsamtal och rollspel

När Ida fick tips om Försvarshögskolans statsvetenskapliga kandidatprogram med inriktning mot krishantering och säkerhet kändes det självklart att söka.

– När jag började utbildningen var jag mest intresserad av krishantering. Men under utbildningens gång har jag blivit mer och mer intresserad av säkerhetspolitik, det finns så många spännande frågor där – allt från konflikter till miljöhot. Det mesta vi diskuterar under kurserna är väldigt aktuellt. Under introduktionstermin hade vi till exempel rundabordssamtal om konflikten i Syrien. Den speciella inriktningen på utbildningen märks verkligen från start, säger Ida.

Hon gillar särskilt att föreläsningar varvas med rollspel och övningar där studenterna får testa sina kunskaper i praktiken.

– Under ett spel skulle vi hantera ett angrepp, jag fick rollen som statsminister ena dagen och registrator den andra. Det var roligare att vara statsminister, konstaterar Ida.

Ida Lewenhaupt vill gärna praktisera utomlands, helst i Asien.

När det kommer till framtida yrkesdrömmar vill hon på sikt jobba med internationella frågor med Sverige som bas. Men först vill hon göra praktik utomlands, gärna på en ambassad för att få större inblick i offentlig förvaltning. Sedan vill hon arbeta utomlands i några år.

– Gärna i Asien. Kanske med situationen i Bangladesh, där vattennivån stiger vilket får en mängd olika konsekvenser. Man har till exempel sett att barnäktenskap ökar när familjer som bor nära kusten förlorar sina bostäder och får svårt att försörja sig. Genom att gifta bort sina döttrar får de en person mindre att försörja. Samtidigt finns det hopp när det kommer till andra områden och jag är fascinerad över förmågan att anpassa sig efter nya förhållanden, berättar Ida.

Vill göra skillnad

Bland förebilderna finns toppdiplomaten Jan Eliasson, som hon bland annat lyssnat till när han blev intervjuad på Försvarshögskolan. En annan är Beatrice Fihn, chef för ICAN, och mottagare av Nobels fredspris 2017.

– Jag lyssnade nyligen på hennes sommarprat, det var väldigt inspirerande. Jag skulle vilja sommarprata en dag, det är ett kvitto på att du verkligen har uträttat något. Jag vet inte exakt vad jag vill jobba med efter studierna, men jag vet att jag vill göra skillnad.

2018-09-12
2020-12-10