Nya murar och oheliga allianser — Europas nya säkerhetspolitiska läge

Det säkerhetspolitiska läget i Europa är skakigare än på mycket länge. Vad tror forskarna om utvecklingen för Europa om USA:s president motarbetas i kongressen och därför blir mer aktiv i utrikes- och säkerhetspolitiken? Hur påverkas vi av Brexit och spänningar i Östersjöområdet och Arktis?

Seminariet äger rum under Almedalsveckan 2019.

Om seminariet

Det säkerhetspolitiska läget i Europa är skakigare än på mycket länge. Omgiven av nyckfulla och stundtals hotfulla politiska ledare i både öst och väst, med ett hårt tryck från migrationsströmmar och ett EU med tilltagande inre utmaningar, gäller få gamla sanningar. Vad tror forskarna om utvecklingen? Vad innebär det för Europa om USA:s president Donald Trump från och med 2019 starkt motarbetas i kongressen och därför blir mer aktiv i utrikes- och säkerhetspolitiken? Hur påverkas det säkerhetspolitiska läget av Brexit och av nya spänningar i Östersjöregionen och Arktis? Hur stora är riskerna för en ny kapprustning med konventionella stridskrafter, kärnvapen respektive offensiva cyberförmågor?

• Frida Stranne, lektor, Högskolan i Halmstad
  • Kjell Engelbrekt, professor, Försvarshögskolan
  • Ronnie Hjort, Professor, Försvarshögskolan
  • Malena Britz (moderator), prorektor, Försvarshögskolan

Läs om seminariet på Almedalsveckans programwebb.

Datum: 4 juli 2019
Tid: 13.00—13.45