Samtal med Börje Ljunggren

Folk och Försvar bjuder tillsammans med Försvarshögskolans Studentkår in till samtal med Börje Ljunggren.

Kinas inflytande i världen har vuxit stadigt under flera år. För några år sedan diskuterades Kina i mycket mindre omfattning men idag får vi dagliga uppdateringar om Kina, landets ekonomi, inrikes- och utrikespolitik. Hur påverkar egentligen Kinas utveckling resten av världen? Vad har Kina för utrikespolitiska mål? Vilken roll kommer Kina att spela globalt framöver?

Till följd av Kinas växande roll har en rad frågor kopplat till säkerhet lyfts och skapat oro hos omvärlden. Kinesiska investeringar, 5G-nätet och Huawei, rapporter om industrispionage och Arktis är några exempel där Kinas motiv har ifrågasatts. Vad har Kina för agenda och utgör de ett säkerhetspolitiskt hot? Hur hanterar Sverige detta?

När vi pratar om Kina är det också ständigt aktuellt med den inrikespolitiska situationen kring mänskliga rättigheter och demokratifrågor. Inte minst i förhållande till uigurers situation i provinsen Xinjiang, faktumet att det sker omfattande bevakning av medborgare och att de politiska och sociala rättigheterna är väldigt små. Nästa år införs också det omdiskuterade sociala kreditsystemet i hela landet. Hur ser den demokratiska situationen i Kina ut? Vad innebär det sociala kreditsystemet? Vad är det som händer i Hong Kong?

Tillsammans med Börje Ljunggren, en av Sveriges främsta kinakännare, diskuterar vi Kinas utveckling och dess effekter på omvärlden. Vilka utmaningar innebär Kinas växande inflytande för Europa och Sverige? Hur kan det påverka vår säkerhet? Vad vill Kina egentligen?

Börje Ljunggren har gedigen erfarenhet av Asien och Kina och är diplomat, författare och en av Sveriges främsta Asienkännare. Börje Ljunggren är i dag utrikesdepartementets samordnare av Stockholm China Forum, associerad senior medarbetare vid Utrikespolitiska institutet, fellow vid Harvarduniversitetets Asiencenter, ledamot av styrelserna för Raoul Wallenberginstitutet för mänskliga rättigheter och Stockholm China Economic Research Institure, SCERI, vid Stockholms Handelshögskola, rådgivare till Sweden-China Trade Council och Global Utmaning, skribent och föreläsare.

• Antal platser är begränsat, och din plats bekräftas med ett mejl.
  • Fika serveras från 1545.
  • Folk och försvar livesänder samtalet, därför stänger vi dörrarna kl. 16.00.

Datum: 9 oktober 2019
Tid: 16.00—17.00