Hitta bostad

Det kan krävas lite extra för att hitta studentboende i Stockholm. Här hittar du några tips på vägen.

Det är bra att vara ute i god tid när du ska hitta studentboende eftersom kötiderna kan vara långa. Ställ dig gärna i flera bostadsköer och undersök dina alternativ. Du kan till exempel dela lägenhet med andra studenter eller bli inneboende.

Länktips för dig som söker bostad

Du kan ställa dig i kö hos SSSB om du studerar minst 15 hp per termin och är medlem i en studentkår.

Nedan listas webbplatser där man kan hitta annonser om bostäder som hyrs ut. Observera att några av webbplatserna i listan är betalsajter som kräver att du registrerar dig mot en avgift.

Adressändring

Kom ihåg att du ska vara folkbokförd där du bor så tänk på att göra en flyttanmälan med adressändring när du flyttar till ett studentboende. Det gör du snabbt och enkelt i Skatteverkets e-tjänst Flyttanmälan.

Anmäla flytt som student

Bostadsbidrag

Om du behöver extra stöd för att finansiera ditt boende kan du söka bostadsbidrag hos Försäkringskassan.

Ansök om bostadsbidrag till unga under 29 år

Boende för officersstudenter

Som officersstuderande och kadett i Försvarsmakten får du fritt boende under dina 3 år på programmet.