Frivillighet i krig - vilken roll har frivilliga i totalförsvaret?

Välkommen till Försvarshögskolans seminarium under Almedalsveckan där en panel med forskare och experter diskuterar frivillighet i krig och frivilligas roll i totalförsvaret.

I Ukraina och i andra krig och konflikter kan vi se att civilsamhället och frivilliga har en viktigt roll. Men vilken betydelse har frivilliga resurser i uppbyggnaden av det svenska totalförsvaret och hur kan frivilliga bidra om Sverige skulle hamna i krig?

Under seminariet diskuteras bland annat frivilligorganisationernas roll i totalförsvaret, vilka resurser som finns och hur engagemanget i frivilligorganisationerna kan stärkas.

Medverkande

Robert Egnell, rektor, Försvarshögskolan
Martin Ärnlöv, generalsekreterare, Svenska Röda Korset
Marika Ericson, doktor i folkrätt och chef för Centrum för operativ juridik och folkrätt, Försvarshögskolan
Ylva Jonsson Strömberg, krisberedskapschef, Svenska Röda Korset
Patrik Oksanen, moderator, strategisk rådgivare, Försvarshögskolan

Seminariet arrangeras i samarbete med Svenska Röda Korset.

Läs mer om seminariet i Almedalsveckans officiella program.

Datum: 29 juni 2023
Tid: 11.00—12.00
Plats: Sal E31, E-huset, Uppsala universitet Campus Gotland, Cramérgatan 3, Visby
Kunde inte hitta någon användare med e-postadressen niclas.sjoquist@fhs.se.