Säkerheten i Zoom - allt du behöver veta

Liksom många andra lärosäten använder Försvarshögskolan e-mötestjänsten Zoom, för att kunna bedriva distansutbildning. Zoom är ett amerikanskt bolag med servrar bland annat i Kina och de har fått kritik för bristande säkerhet. Vi får frågor om riskerna med Zoom och vill därför klargöra några saker.

Rekommendationer gällande Zoom

När du använder Zoom vid föreläsningar eller seminarier är det viktigt att du använder den klient som laddas ner till din dator där du loggat in med ditt FHS-konto. Om du använder Zoom på andra enheter såsom mobiltelefon eller surfplatta ska du använda den App som finns för både iOS och Android. Appen heter Zoom Cloud Meetings. Att ansluta till ett Zoom-möte direkt via webbläsaren rekommenderas inte. Om du har frågor kring Zoom eller vill ha stöd med att ladda ner klient eller App, är du välkommen att kontakta IKT-pedagogerna på lms@fhs.se.

Säkerheten i Zoom

• Datalagring
    Den Zoomtjänst FHS använder hostas i Norden, inte i USA eller Kina. Data från lärosätenas Zoom-möten skickas till exempel inte vidare till Zooms servrar i USA utan lagras på servar i Norden. Initialt i Coronakrisen fanns farhågor om att kapaciteten inte skulle räcka till och att man därför skulle behöva flytta över tjänsten till EU-versionen och därefter till USA-versionen. Det har hittills aldrig behövts.
  • GDPR
    Hantering av personuppgifter är reglerad genom att Försvarshögskolan har ett så kallat personuppgiftsbiträdesavtal med Sunet, Swedish University computer Network, som tillhandahåller Zoom samt även lärplattformen Canvas och streamingtjänsten FHS Play. Sunet ligger under Vetenskapsrådet och har som främsta uppgift att erbjuda svenska universitet och högskolor nationell och internationell datakommunikation. Sunet ingår i sin tur i en nordisk gemensam organisation, Nordunet. När det gäller Zoom har Nordunet en egen version installerad på servrar i Köpenhamn och Stockholm, en så kallad OnPrem-installation.
  • Användarsäkerhet
    Säkerhet handlar ytterst om hur vi som individuella användare hanterar systemen:
    • att vi ser till att utnyttja de säkerhetsfunktioner som finns, såsom väntrum och möjligheten att låsa ett möte när alla är på plats.
    • lösenordsskydd av möten i Zoom
    • att vi inte delar känslig information – konfidentiell eller som rör känsliga personuppgifter – på vare sig Zoom, Canvas eller annan utbildningsinriktad tjänst. Vid osäkerhet kontakta ALB för stöd och råd.

Sammanfattningsvis FHS tillhandahåller undervisning på Zoom och vi hoppas att ovanstående förtydligande gör att alla känner sig trygga med detta. Det är Zoom som gäller för att ta del av undervisningen.

Glöm inte att uppgradera Zoom

Zoom har släppt en uppdatering av sitt program, aktuell version är 5.0. Versionen har bland annat uppgraderad kryptering och från den 30 maj måste du ha den senaste versionen för att kunna ansluta till möten. Uppgraderingen till Zoom sker inte automatiskt utan du som student måste se till att göra den själv på alla enheter du vill använda – dator, telefon, läsplatta.

Frågor: kontakta lms@fhs.se

2020-05-04