Sista kompletteringsdag och antagningsbesked för ht21 senareläggs

Inför höstterminen 2021 har Universitets- och högskolerådet (UHR) beslutat att förlänga den sista kompletteringsdagen för betyg från gymnasium och gymnasial vuxenutbildning till den 5 juli. Det får som följd att första antagningsbeskedet kommer 16 juli, vilket är lite senare än vanligt.

Anledningen till ändringen är den ansträngda situation som gymnasieelever genomgått med distansstudier på grund av coronapandemin. För en del kommer det krävas sommarskola vilket innebär att gymnasieskolorna behöver mer tid än vanligt för att rapportera in slutbetyg. UHR har därför beslutat att förlänga sista kompletteringsdag med två veckor, till den 5 juli.

Antagningsbesked 16 juli innebär kortare svarstid

Till följd av ändringen senareläggs även antagningsbeskeden för det första urvalet med en vecka. Dessa kommer nu publiceras den 16 juli. Sista svarsdag är fortfarande 23 juli vilket innebär att svarstiden för sökande blir en vecka kortare.

På antagning.se kan du läsa mer om de förlängda datumen och vad som är viktigt att tänka på.

2021-04-07
2021-04-07