Välkommen till studentportalen!

Studentportalen är en del av Försvarshögskolans hemsida som helt och hållet fokuserar på dig som är student. Här hittar du all information och service du behöver under din studietid. Här finns också genvägar till andra system du använder i din vardag, som till exempel schema och lärplattform.

Vad kan jag göra på Studentportalen?

På studentportalen kan du hitta information om det mesta som rör studieadministrativa frågor och snabba ingångar till andra system som du behöver i din vardag. Dessutom finns annan service som till exempel:

• Studentnyheter
  • Kalendarium
  • Öppettider
  • Träningskalender
  • Driftmeddelanden

Hur är Studentportalen uppbyggd?

Studentportalen består dels av en startsida och dels de tre underkategorierna Studera, På campus och Studentliv.

Startsida

På startsidan hittar du genvägar till andra system och information du ofta behöver, som Canvas, schema, Ladok och kursplaner. Här hittar du också ett nyhetsflöde, driftmeddelanden, träningsschema med mera. Startsidans utseende och innehåll kan variera men tanken är att du alltid ska kunna hitta vidare till det du behöver på ett enkelt sätt.

Studera

Under kategorin studera hittar du allt som har med själva studierna att göra. Här finns information om studieadministrativa frågor, hjälp och stöd och rättigheter och skyldigheter kopplat till studier.

På campus

Under kategorin På campus finns information om tjänster och service på campus. Här hittar du till exempel öppettider, it-stöd, säkerhetsregler och tips på matställen i närheten av campus.

Studentliv

Under kategorin studentliv ryms allt annat som hör studentlivet till. Här hittar du till exempel kårens sidor och tips för bostadssökande.

Både för studenter och officersstudenter

Studentportalen riktar sig både till studenter på våra kurser och program och studenter på Officersprogrammet. Grundprincipen är att informationen på studentportalen ska gälla likadant oavsett om du är student eller officersstudent. I fall där informationen skiljer sig åt för de olika kategorierna ska det framgå. Självklart är även du som studerar på Högre officersprogrammet välkommen att använda studentportalen.

Vem jobbar med studentportalen?

På samma sätt som övriga delar av fhs.se är det Försvarshögskolans kommunikationsavdelning som är huvudredaktör för studentportalen. Men en stor del av hemsidan sköts av redaktörer som finns lokalt på institutionerna eller på forsknings- utbildnings- och studentavdelningen (FUS).

Frågor och synpunkter

Studentportalen är en levande sajt och kommer fortsätta utvecklas efter era behov. Vi hoppas på konstruktiv feedback från dig som student. Om du har frågor, saknar någon särskild information eller vill ge en synpunkt är du välkommen att använda formuläret nedan.

För att vi ska kunna använda din feedback i det fortsatta arbetet ber vi dig vara så konkret som möjligt, och om det är aktuellt, ge förslag på hur du tycker att något borde förändras.

Skriv din fråga, synpunkt eller övrig kommentar.

Ange gärna en mejladress så vi kan kontakta dig om vi behöver mer information.

2022-08-29
2023-08-30