Ett av lagen som spelade Cyber Challenge i Geneve.

Deltagarna i laget Error 451 Unavailable For Legal Reasons: Ella Tegsten, Ebba Svanfeldt, Johan Ivari, militär lärare och coach, Rebecka Ilskog och Johan Henriksson som deltog på Cyber 9/12 Strategy Challenge. Foto: Camilla Lönngren.

Framgångar vid internationella Cyber 9/12 Strategy Challenge 2023

De två lag som vann vår egen Cyber Challenge i februari tog sig ända till semifinal vid internationella Cyber 9/12 Strategy Challenge som avgjordes i Geneve i mitten av april.

– Vi är mycket nöjda och stolta över vår insats. Vi såg att många andra lag som deltog hade en mer anpassad bakgrund inom cyber och studerade på avancerad nivå eller högre, så det kändes häftigt att ändå kunna mäta sig med dem, säger Rebecka Ilskog som var med i laget Error 451 Unavailable for Legal Reasons.

Utmanande att tävla i cybersäkerhet på distans

Rebecka Ilskog och två lagkamrater studerar fjärde terminen på statsvetenskapsprogrammet och Ella Tegsten studerar ledarskap och ledning. Hon förklarar att det faktum att de tävlat tillsammans som lag i den svenska Cyber Challenge gav en viss fördel.

– Samtidigt var det svårare eftersom Cyber 9/12 Challenge är på internationell nivå och därmed mer komplex. Det var även mer utmanade att vara på distans, då man inte kunde läsa rummet och domarna på samma sätt som om man tävlat på plats. Att tävlingen skedde digitalt försvårade även kontakten med de andra lagen, vilket är synd just med tanke på att det var så många nationaliteter representerade.

Komplexa scenarier under tidspress

Förberedelserna inför tävlingen har varit viktiga och ett sätt för lagen att skaffa sig välbehövlig erfarenhet, eftersom de inte visste så mycket om cybersäkerhet innan tävlingen.

– Att utforma och presentera policyförslag för att sedan snabbt omorientera sig när ny information presenteras, alltså att arbeta med komplexa scenarier under tidspress, är erfarenheter för livet, säger Rebecka Ilskog.

Fiktiv cyberkatastrof

Tävlingen utspelar sig i skärningspunkten mellan geopolitik och cybersäkerhet där studenter från hela världen tävlar i att utveckla policyrekommendationer för att ta itu med en fiktiv cyberkatastrof. Tävlingen innebär både en interaktiv inlärningsupplevelse och en scenarioövning i konkurrens med de övriga lagen. Utmaningen är att svara på en realistisk cyberattack och analysera hotet den utgör mot nationella, internationella och privata sektorsintressen.

Söker på lika villkor

Vinsten i vår egen Cyber Challenge för två av lagen innebar dock inte någon direktkvalificering till den internationella tävlingen utan alla våra lag sökte dit på lika villkor.

– Vi hoppas förstås att lagens framgång i den internationella tävlingen ska få fler att vilja vara med i vår egen tävling, säger Carolina Dalmo som är projektledare på Centrum för totalförsvar och samhällets säkerhet (CTSS). Vår egen Cyber Challenge anordnas av oss med syfte att öka förståelsen kring cyberangrepp, metoder och de utmaningar cyberangrepp medför för regeringar, myndigheter och medborgare.

Historik - Cyber 9/12 Strategy Challenge

Cyber ​​9/12 Strategy Challenge Inrättades av den USA-baserade tankesmedjan Atlantic Council och har genomförts i över tio år. Geneva Centre for Security Policy (GCSP) har varit värd för Genève-etappen av tävlingen sedan 2015. Hittills har Geneva Cyber ​​9/12 Strategy Challenge engagerat över tusen studenter från en mängd olika länder och universitet i Europa, Afrika, Nord- och Sydamerika. Med utgångspunkt i att utbilda kommande generationer av unga ledare, beslutsfattare, diplomater och internationella säkerhetsexperter, försöker GCSP bygga en global gemenskap av aktörer för att tackla morgondagens cybersäkerhetsutmaningar.

2023-04-21
2023-04-25