Sök

Sök

Kursplan Ledarskap och ledning – fortsättningskurs

Engelskt namn: Leadership and Command & Control – Intermediate Course

Kurskod:
1LL063
Gäller från termin:
VT 2023
Utbildnings­nivå:
Grundnivå
Omfattning:
30.0 hp
Fördjupning:
G1F
Betygs­skala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Ledarskap och ledning för försvar, krishantering och säkerhet
Institution:
Institutionen för ledarskap och ledning
Ämne:
Ledarskap och ledning
Undervisnings­språk:
Undervisningen bedrivs på svenska.
Fastställande instans:
Forsknings och utbildningsnämndens kursplaneutskott (KUS)
Fastställd:
2022-02-22

Behörighetskrav

Grundkurs i ledarskap och ledning, eller motsvarande.

Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg

Fortsättningskursen bygger vidare på grundkursen i ledarskap och ledning och syftar till att fördjupa studentens kunskaper om komplexitet vid ledarskap och ledning. Kursen fokuserar särskilt på kulturella och etiska aspekters betydelse för ledarskap och ledning samt inkluderar även betydelsen av jämställdhet och hållbarhet. Undervisningen bygger på integrering av teori och praktiska erfarenheter. Därför utgör föreläsningar av representanter från verksamheter inom försvar, krishantering och säkerhet, så kallade erfarenhetsföreläsningar viktiga inslag. En metodkurs och ett mindre uppsatsarbete syftar till att studenten kan nå grundläggande metodologiska kunskaper och färdigheter för genomförandet av självständiga studier inom ledarskap och ledning.

Delkurser
Delkurs1: Perspektiv på ledarskap och ledning
Module 1: Perspectives on leadership and leadership

Omfattning: 15.0 Högskolepoäng

Delkursen syftar till att belysa ledarskap och ledning ur olika perspektiv som påverkar förmågan att leda. Under delkursen ges studenten möjlighet att bredda sig i olika perspektiv på ledarskap och ledning. Följander perspektiv avhandlas:

a) jämställdhet,

b) hållbarhet,

c) kultur,

d) etik.

Under delkursen reflekterar studenten över de olika perspektivens inverkan på förmågan att leda och diskuterar hur man som ledare kan kan bli mer effektiv.

I syfte att bredda förståelsen av kursens teoretiska innehåll och att ge förutsättngar för reflektion och problematisering varvas föreläsningar med seminarier och grupparbeten där studenterna arbetar med olika scenarier.

Delkurs 2: Vetenskaplig metod I
Module 2: Scientific method I

Omfattning: 7.5 Högskolepoäng

Kursen syftar till att studenten ska förvärva grundläggande kunskaper och färdigheter för genomförande av vetenskapliga studier inom ämnet ledarskap och ledning. Fokus ligger på färdigheter som studenten behöver för uppsatsarbetet på delkurs 3. Samtidigt stärker kursen studentens förmåga att kritiskt värdera forskning och ökar förståelsen för den vetenskapliga grunden för olika teorier. På kursen berörs vetenskapsteori, olika metoder för att samla in data, liksom grunderna i kvalitativ och kvantitativ analys.

I kursen varvas föreläsningar med seminarier. På seminarierna arbetar studenterna praktiskt med de analysmetoder som presenterats på föreläsningarna. På detta sätt utveckas färdigheter i analysmetoderna.

Delkurs 3: Självständigt arbete I
Module 3: Independent work I

Omfattning: 7.5 Högskolepoäng

Fortsättningskursen avslutas med ett mindre uppsatsarbete i vilket studenten självständigt ska formulera och genomföra en begränsad forskningsuppgift relaterad till ämnet ledarskap och ledning. För att generera praktisk erfarenhet av datainsamling samlar studenten in egna data. Studenten skriver sin uppsats under handledning, försvarar sin uppsats vid ett seminarium och opponerar på en annan students uppsats. Undervisningen omfattar handledning och seminarier.

Dessa läraktiviteter sammantaget syftar till att utveckla studentens färdighet och förmåga att formulera en forskningsfråga samt författa och försvara ett mindre uppsatsarbete.

Undervisningsformer
Delkurs 1: Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier samt individuella uppgifter och grupparbeten.

Delkurs 2: Undervisningen bygger på föreläsningar och seminarier. Inför seminarierna tilldelas studenten uppgifter som ska lösas enskilt eller i grupp.

Delkurs 3: Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och handledning.

Mål

Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna:

Delkurs 1
Kunskap och förståelse
  • redogöra för teoribildningar kring jämställdhet, hållbarhet, kultur och etik som är relevanta för ledarskap och ledning.

Färdighet och förmåga
  • identifiera utmaningar för ledarskap och ledning i kris- och krigssituationer, med fokus på jämställdhet, hållbarhet, kultur och etik,
  • skapa förslag på hur kunskap om jämställdhet, hållbarhet, kultur och etik kan nyttjas för att ge förutsättningar för effektivt ledarskap och effektiv ledning i kris och krig.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • problematisera vad effektivt ledarskap och effektiv ledning i kris och krig är, och hur detta bör utformas.

Delkurs 2
Kunskap och förståelse
  • beskriva olika vetenskapsteoretiska perspektiv,
  • redogöra för den vetenskapliga forskningsprocessen och vad som kännetecknar vetenskapliga texter.

Färdighet och förmåga
  • diskutera tillämpningen av olika vetenskapliga metoder med relevans för ämnet ledarskap och ledning,
  • planera en vetenskaplig undersökning och motivera det egna valet av metoder,
  • utföra enklare analyser av kvalitativa och kvantitativa data i syfte att besvara vetenskapliga frågeställningar.

Delkurs 3
Färdighet och förmåga
  • formulera en avgränsad forskningsfråga inom ledarskap och ledning,
  • författa en uppsats utifrån god forskningssed, lämplig forskningsmetod och angivna formaliaregler,
  • försvara den egna uppsatsen och genomföra opposition av en annan students uppsats.

Examinationsformer

Delkurs 1: Perspektiv på ledarskap och ledning 
Omfattning: 15.0 Högskolepoäng

Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl godkänd

Delkursen examineras genom genomförade av fyra obligatoriska seminarium (omfattande 1 hp vardera), fyra automaträttade elektroniska duggor (omfattande 1 hp vardera) och en individuell skriftlig hemtentamen (7 hp).

Delkurs 2: Vetenskapligmetod I
Omfattning: 7.5 Högskolepoäng

Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl godkänd

Delkurs examineras genom tre obligatoriska seminarier (omfattande 1 hp vardera) samt en individuell skriftlig hemtentamen (4,5 hp).

Delkurs 3: Självständigt arbete I
Omfattning: 7.5 Högskolepoäng

Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl godkänd

Delkursen examineras genom författande av eget arbete (6,5 hp) samt försvar av eget självständigt arbete och opponering på annan students självständiga arbete (1 hp).

Studenten har, om särskilda skäl inte föreligger, rätt till handledning endast första gången studenten är registrerad på kursen. Därefter ges handledning endast i mån av resurser.

För samtliga delkurser gäller följande:
Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänd på kursen ska kunna uppnås. Sent inkomna examinationer betygsätts inte om inte särskilda av examinator godkända skäl föreligger. Kompletteringsuppgift ska inlämnas senast tre arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats för det examinerande momentet i fråga, om inte särskilda och av examinatorn godkända skäl föreligger.

Betyg
Betygssättning sker enligt en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl Godkänd (VG). Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.

Delkurser betygsätts separat.

För betyg Godkänd (G) som betyg för för hela kursen krävs lägst betyg Godkänd (G) på samtliga delkurser.

För betyg Väl Godkänd (VG) som betyg för hela kursen krävs betyget Väl Godkänd (VG) på två delkurser, där en av dessa måste utgöras av det självständiga arbetet, och betyg Godkänd (G) för resterande delkurs.

Antal examinationstillfällen
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.

Övergångsbestämmelser

När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.

Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.

Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.

Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.
Litteraturlista fastställande datum: 2023-10-19
Delkurs 1: Perspektiv på ledarskap och ledning (15 hp)
Baskerville, R. (2003). Hofstede never studied culture. Accounting, Organizations and Society, 28(1), 1-14. doi:10.1016/S0361-3682(01)00048-4
Bergman, D. M. (2013). The Myths of cultural awareness: Culture does not eat strategy for breakfast. Australian Army Journal, 10(3), 128-141. doi:10.3316/informit.245927771271589
Brehmer, B. (2013). Hur ska man pröva sina designförslag? I B. Brehmer, Insatsledning: Ledningsvetenskap hjälper dig att peka åt rätt håll (ss. 164-167). Försvarshögskolan. (Pdf finns på LMS)
Danielsson, E., & Sjöstedt-Landén, A. (2020). Leader normativity in crisis management: Tales from a school fire. Risk, Hazards & Crisis in Public Policy, 11(2), 139-165. doi:10.1002/rhc3.12182
Daun, Å. (1996). Swedish mentality. Penn State Press.
Eklund, S., & Carlsson, V. (2023). Mellan styrning och autonomi: Om förutsättningar att leda i offentlig verksamhet. Studentlitteratur.
Ericsson, M. (2020). Maskulinitetsperspektivet på identifiering av riskområde. I J. Hobbins, E. Danielsson, & A. Sjöstedt, Genus, risk och kris (ss. 123-142). Studentlitteratur.
Foot, P. (2004). Dygder och laster. I H. Ahlenius (Red.), Vad är moraliskt rätt? Texter i normativ etik (ss. 104-119). Thales. (Pdf finns på LMS)
Gulliksson, H., & Holmgren, U. (2021). Hållbar utveckling. Livskvalitet, beteende och teknik. Studentlitteratur.
Güss, C. D., & Pangan, O. I. (2004). Cultural influences on disaster management: A case study of the Mt. Pinatubo eruption. International Journal of Mass Emergencies & Disasters, 22(2), 31-58. doi:10.1177/028072700402200202
Hedlund, E. (2013). Kulturanalys: Teori och tillämpning. Försvarshögskolan. (Pdf finns på LMS).
Henry, M. (2007). Gender, security and development. Conflict, Security & Development, 7(1), 61-84. doi:10.1080/14678800601176535
Jacobsen, D. I., & Thorsvik J. (2021). Hur moderna organisationer fungerar. Studentlitteratur.
Kvarnlöf, L., & Montelius, E. (2020). Den kvinnliga hemberedskapen. I J. Hobbins, E. Danielsson, & A. Sjöstedt, Genus, risk och kris (ss. 143-176). Studentlitteratur.
Nuciari, M. (2018). The Study of the Military. Models for the Military Profession. I M. Nuciari (Red.). Handbook of the Sociology of the Military (ss. 35-60). Springer.
Robertsson, M., & Bergman, D. (Red.) (2021). Vägar till militär etik - en tillämpning. Försvarshögskolan.
Scott, W. R. (2008). Lords of the dance: Professionals as institutional agents. Organization studies, 29(2), 219-238. doi:10.1177/0170840607088151
Silfverberg, G. (2021). Etikens dialog - dialogens etik. Studentlitteratur.
Svensson, J. (2013). Offentligt etos. I Å. C. Vifell & A. I. Westerberg (Red.). I det offentligas tjänst: Nya förutsättningar för tjänstemannarollen (ss. 91-107). Gleerups Utbildning. (Pdf finns på LMS)
Wahl, A., Holgersson, C., Höök, P., & Linghag, S. (2018). Det ordnar sig: Teorier om organisation och kön. Studentlitteratur.
Yukl, G. A. (2006). Leadership Effectiveness. I G. A. Yukl. Leadership in organiszations (ss. 9-12). Prentice Hall. (Pdf finns på LMS)
Enstaka artiklar kan tillkomma.

Delkurs 2: Vetenskaplig metod I (7,5hp)
Bryman, A. (2011). Samhällsvetenskapliga metoder. Liber.
Vetenskapsrådet. (2017). God forskningssed. Vetenskapsrådet.
Delkurs 3: Självständigt arbete I (7,5hp)
Agnafors, M., & Levinsson, M. (2019). Att tänka uppsats: Det vetenskapliga arbetets grundstruktur.Gleerups.
Litteraturlista fastställande datum: 2024-06-12
Delkurs 1: Perspektiv på ledarskap och ledning (15 hp)
Baskerville, R. (2003). Hofstede never studied culture. Accounting, Organizations and Society, 28(1), 1-14. https://doi:10.1016/S0361-3682(01)00048-4
Bergman, D. M. (2013). The Myths of cultural awareness: Culture does not eat strategy for breakfast. Australian Army Journal, 10(3), 128-141. https://doi:10.3316/informit.245927771271589
Brehmer, B. (2013). Hur ska man pröva sina designförslag? I B. Brehmer, Insatsledning: Ledningsvetenskap hjälper dig att peka åt rätt håll (ss. 164-167). Försvarshögskolan. (Pdf finns på LMS)
Danielsson, E., & Sjöstedt-Landén, A. (2020). Leader normativity in crisis management: Tales from a school fire. Risk, Hazards & Crisis in Public Policy, 11(2), 139-165. https://doi:10.1002/rhc3.12182
Daun, Å. (1996). Swedish mentality. Penn State Press.
Eklund, S., & Carlsson, V. (2023). Mellan styrning och autonomi: Om förutsättningar att leda i offentlig verksamhet. Studentlitteratur.
Ericsson, M. (2020). Maskulinitetsperspektivet på identifiering av riskområde. I J. Hobbins, E. Danielsson, & A. Sjöstedt, Genus, risk och kris (ss. 123-142). Studentlitteratur.
Foot, P. (2004). Dygder och laster. I H. Ahlenius (Red.), Vad är moraliskt rätt? Texter i normativ etik (ss. 104-119). Thales. (Pdf finns på LMS)
Gulliksson, H., & Holmgren, U. (2021). Hållbar utveckling. Livskvalitet, beteende och teknik. Studentlitteratur.
Güss, C. D., & Pangan, O. I. (2004). Cultural influences on disaster management: A case study of the Mt. Pinatubo eruption. International Journal of Mass Emergencies & Disasters, 22(2), 31-58. https://doi:10.1177/028072700402200202
Hedlund, E. (2013). Kulturanalys: Teori och tillämpning. Försvarshögskolan. (Pdf finns på LMS).
Henry, M. (2007). Gender, security and development. Conflict, Security & Development, 7(1), 61-84. https://doi:10.1080/14678800601176535
Jacobsen, D. I., & Thorsvik J. (2021). Hur moderna organisationer fungerar. Studentlitteratur.
Kvarnlöf, L., & Montelius, E. (2020). Den kvinnliga hemberedskapen. I J. Hobbins, E. Danielsson, & A. Sjöstedt, Genus, risk och kris (ss. 143-176). Studentlitteratur.
Nuciari, M. (2018). The Study of the Military. Models for the Military Profession. I M. Nuciari (Red.). Handbook of the Sociology of the Military (ss. 35-60). Springer.
Robertsson, M. & Bergman, D. (Red.). (2024). Vägar till militär etik (2:a uppl.). Studentlitteratur.
Scott, W. R. (2008). Lords of the dance: Professionals as institutional agents. Organization studies, 29(2), 219-238. https://doi:10.1177/0170840607088151
Silfverberg, G. (2021). Etikens dialog - dialogens etik. Studentlitteratur.
Svensson, J. (2013). Offentligt etos. I Å. C. Vifell & A. I. Westerberg (Red.). I det offentligas tjänst: Nya förutsättningar för tjänstemannarollen (ss. 91-107). Gleerups Utbildning. (Pdf finns på LMS)
Wahl, A., Holgersson, C., Höök, P., & Linghag, S. (2018). Det ordnar sig: Teorier om organisation och kön. Studentlitteratur.
Yukl, G. A. (2006). Leadership Effectiveness. I G. A. Yukl. Leadership in organiszations (ss. 9-12). Prentice Hall. (Pdf finns på LMS)
Enstaka artiklar kan tillkomma.

Delkurs 2: Vetenskaplig metod I (7,5hp)
Bryman, A. (2011). Samhällsvetenskapliga metoder. Liber.
Vetenskapsrådet. (2017). God forskningssed. Vetenskapsrådet.
Delkurs 3: Självständigt arbete I (7,5hp)
Agnafors, M., & Levinsson, M. (2019). Att tänka uppsats: Det vetenskapliga arbetets grundstruktur.Gleerups.