Sök

Sök

Kursplan Ledarskap och ledning – påbyggnadskurs

Engelskt namn: Leadership and Command & Control – Advanced Course

Kurskod:
1LL065
Gäller från termin:
HT 2023
Utbildnings­nivå:
Grundnivå
Omfattning:
30.0 hp
Fördjupning:
G2E
Betygs­skala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Ledarskap och ledning för försvar, krishantering och säkerhet
Institution:
Institutionen för ledarskap och ledning
Ämne:
Ledarskap och ledning
Undervisnings­språk:
Undervisningen bedrivs på svenska.
Fastställande instans:
Forsknings- och utbildningsnämnden (FoUN) vid Försvarshögskolan
Fastställd:
2023-03-21

Behörighetskrav

Minst delkurs 2 (Vetenskaplig metod I) och delkurs 3 (Självständigt arbete I) från fortsättningskurs i ledarskap och ledning eller motsvarande ska vara avklarade.

Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg

Syftet med påbyggnadskursen i ledarskap och ledning är att studenten ska fördjupa sina teoretiska och metodologiska kunskaper inom forskningsfältet ledarskap och ledning, samt vidareutveckla sina färdigheter att självständigt bidra till detta. Kursen fokuserar inledningsvis på aktuell forskning inom området, vilket sedan följs av metodologisk fördjupning och ett självständigt uppsatsarbete. Genomgående för alla delar av kursen är att stor vikt läggs vid kritisk granskning och diskussion av olika forskningsansatser, vilket möjliggör en djupare förståelse för ledarskap och ledning.

Delkurser
Delkurs 1: Aktuell forskning om ledarskap och ledning 7,5 hp (eng Module 1: Current research in leadership and Command & Control)

Kursen är en teoretisk fördjupningskurs. Efter en kortare repetition av de trender och teoribildningar som fram till idag dominerat forskningen inom ämnet övergår kursen till att fokusera på aktuella forskningsperspektiv. Kursen tar upp olika forskningsområden och metodologiska inriktningar. Genom en individuell fördjupningsuppgift skapar kursen möjligheter för studenten att förbereda sitt uppsatsarbete. Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. I kursen läggs stor vikt vid diskussion och kritisk granskning av den aktuella forskningslitteraturen.

Delkurs 2: Vetenskaplig metod II 7,5 hp (eng Module 2: Scientific method II)

Kursen bygger vidare på metodkursen på fortsättningskursen i Ledarskap och ledning och syftar till att skapa möjligheter för studenten att fördjupa sina metodologiska kunskaper och färdigheter inom både kvalitativ och kvantitativ metod. Under påbyggnadskursen ligger tyngdpunkten på den övergripande forskningsdesignen i förhållande till olika metodologiska överväganden och vetenskapsteoretiska perspektiv. Kursen innehåller en fördjupning av olika kvalitativa och kvantitativa metoder för databearbetning och analys. Undervisningen består av föreläsningar om den teoretiska grunden för kvalitativt och kvantitativt orienterad forskning med praktisk tillämpning i form av workshops.

Delkurs 3: Självständigt arbete II 15 hp (eng Module 3: Thesis II)

Påbyggnadskursen avslutas med att studenten genomför ett självständigt uppsatsarbete. Studenten formulerar och genomför en forskningsuppgift som redovisas i form av en uppsats som skrivs enskilt. Inför uppsatsarbetet, parallellt med de tidigare delkurserna, diskuteras löpande frågor som problemställning, teoriutveckling, val av analysmetoder. Studenten väljer själv inriktning på sin uppsats utifrån ett forskningsområde som belysts under grund-, fortsättnings- eller påbyggnadskursen. Studenten skriver sin uppsats under handledning.

Undervisningsformer
Delkurs 1: Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och handledning.

Delkurs 2: Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och workshops.

Delkurs 3: Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och handledning.

Mål

Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna:

Delkurs 1:
Kunskap och förståelse

  • redogöra för aktuella teoretiska perspektiv på ledarskap och ledning,
  • identifiera några viktiga kunskapsluckor, och därmed också forskningsbehov, inom ramen för ämnet ledarskap och ledning.

Färdighet och förmåga

  • kritiskt granska aktuella teoretiska perspektiv på ledarskap och ledning och diskutera deras praktiska och samhälleliga relevans,
  • genomföra en egen teoretisk fördjupning inom ett delområde samt redovisa denna muntligt och skriftligt.

Delkurs 2
Kunskap och förståelse

  • redogöra för olika vetenskapsteoretiska perspektiv,
  • förklara olika typer av forskningsdesigner och metoder i relation till forskningsproblem, praktiska förutsättningar och etiska överväganden,
  • redogöra för innebörden av olika metodologiska begrepp och kritiskt granska etablerade kvalitativa och kvantitativa analysmetoder och deras tillämpningsområden.

Färdighet och förmåga

  • tillämpa kunskaper om forskningsdesign och analysmetodik genom att genomföra både en kvalitativ och en kvantitativ analys av fenomen relaterat till ledarskap och ledning.

Delkurs 3
Färdighet och förmåga

  • självständigt formulera ett avgränsat forskningsproblem med tydlig relevans för ledarskap och ledning,
  • självständigt genomföra en undersökning och författa en uppsats utifrån god forskningssed, lämplig forskningsmetod och teori samt angivna formaliaregler,
  • självständigt försvara den egna uppsatsen och kritiskt analysera och diskutera annan students uppsats på ett konstruktivt sätt.

Examinationsformer

Examination
Delkurs 1: Aktuell forskning om ledarskap och ledning
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift och genom ett obligatoriskt seminarium.

Delkurs 2: Vetenskaplig metod II
Delkursen examineras genom tre obligatoriska seminarier och en individuell skriftlig hemtentamen.

Delkurs 3: Självständigt arbete II
Delkursen examineras genom författande av självständigt arbete, försvar av detta arbete på ett seminarium, samt fullgörande av opposition på ett annat arbete.

Studenten har, om särskilda skäl inte föreligger, rätt till handledning endast första gången studenten är registrerad på kursen. Därefter ges handledning endast i mån av tillgängliga resurser.

För samtliga delkurser gäller följande:

Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänd på kursen ska kunna uppnås. Sent inkomna examinationer betygsätts inte om inte särskilda av examinator godkända skäl föreligger. Kompletteringsuppgift ska inlämnas senast tre arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats för det examinerande momentet i fråga, om inte särskilda och av examinatorn godkända skäl föreligger.

Betyg
Betygssättning sker enligt en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl Godkänd (VG). Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.

Delkurser betygsätts separat.

För betyg Godkänd som betyg för för hela kursen krävs betyget Godkänd på samtliga delkurser.

För betyg Väl Godkänd som betyg för hela kursen krävs utöver kraven för betyget Godkänd även betyget Väl Godkänd på två av tre delkurser, varav en måste utgöras av det självständiga arbetet.

Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.

Övergångsbestämmelser

När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.

Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.

Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.

Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.
Litteraturlista fastställande datum: 2023-05-25
Delkurs 1 Aktuell forskning om ledarskap och ledning
(7,5 hp)
Alberts, D. (2011). The agility advantage: A survival guide for complex enterprises and endeavors. Department of Defence, Command and Control Research Program (CCRP), CCRP Publication series. (Urval)

Bergman, D., Gustafsson Sendén, M. & Berntson E. (2019). Preparing to lead in combat: Development of leadership self-efficacy by static-line parachuting. Journal of Military Psychology, 31(6), 481-489.

Brehmer, B. (2013). Insatsledning: Ledningsvetenskap hjälper dig att peka åt rätt håll. Försvarshögskolan, Stockholm. (Urval)

Day, D. V., Fleenor, J. W., Atwater, L. E., Sturm, R. E., & McKee, R. A. (2014). Advances in leader and leadership development: A review of 25 years of research and theory. The Leadership Quarterly, 25(1), 63-82.

Dinh, J. E., Lord, R. G., Gardner, W. L., Meuser, J. D., Liden, R. C. & Hu, J. (2014). Leadership theory and research in the new millennium: Current theoretical trends and changing perspectives. The Leadership Quarterly, 25(1), 36-62.

Härenstam, A., Pousette, A. & Berntson, E. (2019). Improving Organizational and Working Conditions for Managers in the Swedish Public Sector. A Conceptual model and Evaluation of Interventions. Economic and Industrial Democracy (online first).

Ingelstam, L. (2012). System. Att tänka över samhälle och teknik. Stockholm: Energimyndigheten. (Urval)

Lantz Friedrich, A., & Ulber, D. (2017). Why are we in a team? Effects of teamwork and how to enhance team effectiveness. In: N. Chmiel, F, Fraccaroli, & S. Sverke (Eds.), An introduction to work and organizational psychology (pp. 213-232). 3rd ed. Chichester, U.K: John Wiley & Sons Ltd.

Linehagen, F. (2018). Conforming One’s Conduct to Unwritten Rules. Experiences of Female Military Personnel in a Male-Dominated Organization. Res Militaris 8(1), 1-24.

Linehagen, F., & Wester, M. (2023). To stand in line and fit in—About military men's (un)reflected navigation in the armed forces. Sociology Compass, 17(3), e13056. https://doi.org/10.1111/soc4.13056
Lord, R. G., Day, D. V., Zaccaro, S. J., Avolio, B. J. & Eagly, A. H. (2017). Leadership in applied psychology: three waves of theory and research. Journal of Applied Psychology, 102(3), 434-451.

Schüler, M. (2022). Planning for Safety when Preparing for War: Competition Brings Out the Wickedness of the Military. In International Command and Control Research and Technology Symposium (ICCRTS), Quebec City.

Schüler, M. & Spak, U. (Red.). Perspektiv på ledning: Ledning och samverkan i totalförsvaret 2019-2021. Försvarshögskolan, Stockholm. (Urval)

Spak, U. & Andersson, I. (2022). Modelling command and control: potential negative effects of transferring features of the individual to the organization, in International Command and Control Research and Technology Symposium (ICCRTS), Quebec city.

Wallin, L., Pousette, A. & Dellve, L. (2014). Span of control and the significance for public sector managers’ job demands: A multilevel study. Economic and Industrial Democracy, 3583), 455-481.

Utöver kurslitteraturen ovan ingår att studenten själv väljer litteratur på delkursen i samverkan med delkursansvarig/handledare.

Delkurs 2 Vetenskaplig metod II (7,5hp)
Allwood, C. M., Erikson, M. G. (2010). Grundläggande vetenskapsteori för psykologi och andra beteendevetenskaper. Lund: Studentlitteratur. (Valda delar.)

Borg, E. & Westerlund, J. (2012). Statistik för beteendevetare (3 uppl.). Malmö: Liber. (Valda delar)

Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.

Langemar, Pia. (2008). Kvalitativ forskningsmetodologi I psykologi: att låta en värld öppna sig. Malmö: Liber. (Valda delar.)

Qu, S. Q., Dumay, J. (2011). The qualitative research interview. Qualitative Research in Accounting and Management, 8(3), 238-264.

Referenslitteratur:
Bryman, A. (2011). Samhällsvetenskapliga metoder. Malmö: Liber.

Vetenskapsrådet (2017). God forskningssed. Stockholm: Vetenskapsrådet.

Delkurs 3 Självständigt arbete II (15 hp)
Rosenqvist, M. M., & Andrén, M. (2006). Uppsatsens mystik: om konsten att skriva uppsats och examensarbete. Hallgren & Fallgren.