Kursplan Fortsättningskurs ledarskap för nautisk inriktning
Engelskt namn: Intermediate Course Leadership for Nautical Specialization
Kurskod:
1OP496
Gäller från termin:
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Omfattning:
8.0 hp
Fördjupning:
G1F
Betygsskala för helkurs:
Tvågradig skala
Huvudområde:
Ledarskap under påfrestande förhållanden
Institution:
Institutionen för ledarskap och ledning
Ämne:
Ledarskap och ledning
Undervisningsspråk:
Undervisningen bedrivs på svenska.
Fastställande instans:
Forsknings och utbildningsnämndens kursplaneutskott
Fastställd:
2022-01-01
Behörighetskrav
Grundkurs Ledarskap 1, Grundkurs Ledarskap 2.
Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg
Kursen syftar till att i samverkan med övriga ämnen träna studentens praktiska färdigheter och förmågor i utvärdering, ledarskap, utbildning och lagarbete inom ramen för rollen som officer i marin miljö, samt att göra studenten bekant med Försvarsmaktens professionsetiska regler och policies. Vidare syftar kursen till att träna studenten i att utifrån såväl nya som tidigare genomgångna teoretiska ledarskapsperspektiv problematisera och diskutera ledarskap i militär marin miljö.
Undervisningsformer
Kursens upplägg innebär, utöver lektioner, seminarier och skrivuppgifter, en stor andel praktiska övningar och moment, samt löpande återkopplingar och samtal under hela kursens gång. Flera praktiska övningar och moment sker isamverkan med andra ämneskurser.
Undervisningsformer
Kursens upplägg innebär, utöver lektioner, seminarier och skrivuppgifter, en stor andel praktiska övningar och moment, samt löpande återkopplingar och samtal under hela kursens gång. Flera praktiska övningar och moment sker isamverkan med andra ämneskurser.
Mål
Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna:
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Färdighet och förmåga
- genomföra erfarenhetshantering enligt Försvarsmaktens gällande anvisningar, och utifrån detta föreslå utvecklingsåtgärder för sig själv, för egen funktion och egen enhet
- organisera och leda utbildning i egen tjänstegren med handledning, stöd av Försvarsmaktens anvisningar och handböcker och i samverkan med ämnesspecialister/instruktörer
- bedöma och positivt påverka förmågan till stress- och konflikthantering, god kommunikation och lagarbete i den egna enheten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- med stöd i vetenskaplig litteratur om ledarskap problematisera och diskutera rollen som officer i marin miljö
- visa ett professionsetiskt förhållningssätt och ett utvecklande ledarskapsbeteende
Examinationsformer
Examination
Omfattning: 8.0 Högskolepoäng
Betygsskala: Underkänd, Godkänd
Examinationen ska ta hänsyn till studentens utvecklingsprocess under kursen, och sker genom att formativt examinerande handledarbedömningar, samtal, seminarier och skriftliga inlämningsuppgifter löpande under kursen ger underlag för ett summativt handledarkollegium tillsammans med examinator där betyg fastställs. Vid detta kollegium ska bedömningen därså är möjligt främst grundas på formativa bedömningar, samtal, seminarier och inlämningsuppgifter under VFU-periodens senare hälft. Examination sker även genom en större skrivuppgift om minst 4000 ord.
Betyg
Betygskriterier se kursbeskrivning.
Antal examinationstillfällen
Formativa bedömnings-, samtals- och seminarietillfällen förekommer löpande under kursen och beror av studentens närvaro, vilken måste uppgå till minst 80% av tillfällena i relation till respektive lärandemål. Vid behov av ny examination sker därför erforderligt antal nya sådana formativa tillfällen samt ny, avslutande summativ examination i samband med nästkommande kursgenomförande.
För de skriftliga inlämningsuppgifterna gäller inga begränsningar av antalet tillfällen.
Omfattning: 8.0 Högskolepoäng
Betygsskala: Underkänd, Godkänd
Examinationen ska ta hänsyn till studentens utvecklingsprocess under kursen, och sker genom att formativt examinerande handledarbedömningar, samtal, seminarier och skriftliga inlämningsuppgifter löpande under kursen ger underlag för ett summativt handledarkollegium tillsammans med examinator där betyg fastställs. Vid detta kollegium ska bedömningen därså är möjligt främst grundas på formativa bedömningar, samtal, seminarier och inlämningsuppgifter under VFU-periodens senare hälft. Examination sker även genom en större skrivuppgift om minst 4000 ord.
Betyg
Betygskriterier se kursbeskrivning.
Antal examinationstillfällen
Formativa bedömnings-, samtals- och seminarietillfällen förekommer löpande under kursen och beror av studentens närvaro, vilken måste uppgå till minst 80% av tillfällena i relation till respektive lärandemål. Vid behov av ny examination sker därför erforderligt antal nya sådana formativa tillfällen samt ny, avslutande summativ examination i samband med nästkommande kursgenomförande.
För de skriftliga inlämningsuppgifterna gäller inga begränsningar av antalet tillfällen.
Övergångsbestämmelser
När kursen inte längre ges, eller när kursinnehållet väsentligen ändras, har studenten rätt att två gånger per läsår under en tvåårsperiod examineras enligt denna kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursen kan inte ingå i en examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.
Kursen ges inom Officersprogrammet och kan även ges som uppdragsutbildning.
Kursutvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.
Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.
Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.
Kursen ges inom Officersprogrammet och kan även ges som uppdragsutbildning.
Kursutvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.
Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.
Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.