Utbildningsplan Högre Officersprogrammet
Engelskt namn: Higher Joint Command and Staff Programme (Master one year)
Omfattning:
84.0 hp
Programkod:
2HOP3
Gäller från termin:
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Ansvarig institution:
Programledning för Högre Officersprogrammet
Fastställande instans:
Forsknings- och utbildningsnämnden vid Försvarshögskolan (FoUN)
Fastställd:
2021-09-09
Programmets huvudsakliga innehåll och upplägg
Högre officersprogrammet är en uppdragsutbildning för att täcka Försvarsmaktens behov av kompetensutveckling inom officersprofessionen. I generella termer så är syftet med HOP att vidareutbilda yrkesverksamma officerare (OF2) mot chefskap och militärt arbete på högre ledningsnivå (OF3-4).
Inriktningen på programmet innebär att deltagarna ska utveckla sin militära (taktiska) kompetens mot att kunna leda och utveckla stridskrafter i gemensamma operationer i både nationella och internationella sammanhang (totalförsvar och internationell krishantering). Mer detaljerat så är syftet med HOP att för kommande yrkesutövning utveckla deltagarna avseende:
1. Självständighet - ett vetenskapligt kritiskt förhållningssätt och avancerade kunskaper för att kunna göra bedömningar, lösa komplexa militära problem samt mer avancerat följa och utveckla kunskapsfronten relaterat till yrkesutövningen (systematik).
2. Militär kreativitet - ett helhetsbaserat militärt tänkande att praktiskt kunna precisera faktorer för framgång och skapa flexibilitet i ledning och utveckling av gemensamma operationer (nytänkande – bemästra det militärt möjliga).
3. Professionellt förhållningssätt - målmedvetna, självständiga och reflekterande militära chefer som kan föra befäl, samverka, samarbeta och kommunicera med en genomtänkt etik samt ett utvecklande ledarskap baserat på Försvarsmaktens ledningsfilosofi (uppdragstaktik, värdegrund).
HOP magister leder till en magisterexamen (60 hp). Programmet är flexibelt upplagt så att det medger enligt Försvarsmaktens bestämmande studieuppehåll mellan år ett och två, samt att avgångna deltagare med magisterexamen kan registreras på senare del av programmet för att fullfölja hela masterutbildningen.
Deltagarna tillägnar sig successivt yrkesrelevanta och forskningsbaserade kunskaper, färdigheter och förhållningssätt. De förväntas att ta mycket stort ansvar för det egna lärandet. Kunskaperna utvecklas genom föreläsningar, egna studier, seminariediskussioner, fallstudier, scenariobaserad utbildning, praktik, studieresor, stabsövningar, fältövningar och handledning.
Genom hela utbildningen läggs stor vikt vid att inom givna tidsramar presentera muntliga och skriftliga redovisningar av egna analyser på både svenska och engelska. Vidare att systematiskt reflektera över sin yrkeserfarenhet utifrån den vetenskapliga utbildningen. Meningen är att i utbildningen skapa en bro mellan teori och praktik, vilket utmärker bra professionsinriktad utbildning. På så sätt byggs förmågan i intellektuell självständighet, vetenskapligt kritiskt förhållningssätt och att kommunicera stringent.
Progressionen i utbildningen ska leda fram till en högre grad av intellektuell mognad och fördjupade insikter i komplexiteten i gemensamma operationer och militärt chefskap. Utbildningen mynnar ut i att deltagarna visar på denna mognad och insikt i det avslutande självständiga krigsvetenskapliga examensarbetet.
Programmets innehåll
Utbildningen börjar med ett basblock som ger en översikt över huvudområdet, teori- och metodkunskaper samt breddar kunskaperna om gemensamma operationer och militärt chefskap med andra ämnesperspektiv. Basblocket avslutas med en kurs i ledning av gemensamma operationer där de olika kunskapsperspektiven vävs ihop genom scenariobaserad utbildning.
Resten av termin två omfattar ett profilblock för att möjliggöra en valbar fördjupning och praktik inom en del av huvudområdet. Det första året avslutas och knyts ihop med ett syntesbildande moment. Professionell språkundervisning och kursen Personlig ledarutveckling militär chef 1 går parallellt med övriga kurser under året.
Programmet avslutas med ett självständigt arbete (examensarbete) under början på termin 3.
Inriktningen på programmet innebär att deltagarna ska utveckla sin militära (taktiska) kompetens mot att kunna leda och utveckla stridskrafter i gemensamma operationer i både nationella och internationella sammanhang (totalförsvar och internationell krishantering). Mer detaljerat så är syftet med HOP att för kommande yrkesutövning utveckla deltagarna avseende:
1. Självständighet - ett vetenskapligt kritiskt förhållningssätt och avancerade kunskaper för att kunna göra bedömningar, lösa komplexa militära problem samt mer avancerat följa och utveckla kunskapsfronten relaterat till yrkesutövningen (systematik).
2. Militär kreativitet - ett helhetsbaserat militärt tänkande att praktiskt kunna precisera faktorer för framgång och skapa flexibilitet i ledning och utveckling av gemensamma operationer (nytänkande – bemästra det militärt möjliga).
3. Professionellt förhållningssätt - målmedvetna, självständiga och reflekterande militära chefer som kan föra befäl, samverka, samarbeta och kommunicera med en genomtänkt etik samt ett utvecklande ledarskap baserat på Försvarsmaktens ledningsfilosofi (uppdragstaktik, värdegrund).
HOP magister leder till en magisterexamen (60 hp). Programmet är flexibelt upplagt så att det medger enligt Försvarsmaktens bestämmande studieuppehåll mellan år ett och två, samt att avgångna deltagare med magisterexamen kan registreras på senare del av programmet för att fullfölja hela masterutbildningen.
Deltagarna tillägnar sig successivt yrkesrelevanta och forskningsbaserade kunskaper, färdigheter och förhållningssätt. De förväntas att ta mycket stort ansvar för det egna lärandet. Kunskaperna utvecklas genom föreläsningar, egna studier, seminariediskussioner, fallstudier, scenariobaserad utbildning, praktik, studieresor, stabsövningar, fältövningar och handledning.
Genom hela utbildningen läggs stor vikt vid att inom givna tidsramar presentera muntliga och skriftliga redovisningar av egna analyser på både svenska och engelska. Vidare att systematiskt reflektera över sin yrkeserfarenhet utifrån den vetenskapliga utbildningen. Meningen är att i utbildningen skapa en bro mellan teori och praktik, vilket utmärker bra professionsinriktad utbildning. På så sätt byggs förmågan i intellektuell självständighet, vetenskapligt kritiskt förhållningssätt och att kommunicera stringent.
Progressionen i utbildningen ska leda fram till en högre grad av intellektuell mognad och fördjupade insikter i komplexiteten i gemensamma operationer och militärt chefskap. Utbildningen mynnar ut i att deltagarna visar på denna mognad och insikt i det avslutande självständiga krigsvetenskapliga examensarbetet.
Programmets innehåll
Utbildningen börjar med ett basblock som ger en översikt över huvudområdet, teori- och metodkunskaper samt breddar kunskaperna om gemensamma operationer och militärt chefskap med andra ämnesperspektiv. Basblocket avslutas med en kurs i ledning av gemensamma operationer där de olika kunskapsperspektiven vävs ihop genom scenariobaserad utbildning.
Resten av termin två omfattar ett profilblock för att möjliggöra en valbar fördjupning och praktik inom en del av huvudområdet. Det första året avslutas och knyts ihop med ett syntesbildande moment. Professionell språkundervisning och kursen Personlig ledarutveckling militär chef 1 går parallellt med övriga kurser under året.
Programmet avslutas med ett självständigt arbete (examensarbete) under början på termin 3.
Ingående kurser
T1, Krigsvetenskap, Krigföring och flexibilitet, Avancerad nivå, Helfart, 7,5 hp
T1, Krigsvetenskap, Vetenskaplig teori och metod 1, Avancerad nivå, Helfart, 7,5 hp
T1, Militärteknik, Militärteknik i gemensamma operationer, Avancerad nivå, Helfart, 7,5 hp
T1, Ledarskap under påfrestande förhållanden, Ledarskap och officers- professionen, Avancerad nivå, Helfart, 7,5 hp
T1-T2, Ledarskap under påfrestande förhållanden, Personlig ledarutveckling för militära chefer 1, Grundnivå, Spritt, 4,5 hp
T2, Juridik inriktning folkrätt, Operativ juridik i gemensamma operationer, Grundnivå, Helfart, 7,5 hp
T2, Krigsvetenskap, Ledning av gemensamma operationer, Avancerad nivå, Helfart, 15 hp
T2, Krigsvetenskap, Valbar kurs 1, Avancerad nivå, Helfart, 4,5/ 7,5 hp
T2, Krigsvetenskap, Praktik 1 – stab och operationer, Avancerad nivå, Helfart, 7,5 hp
T2-T3, Krigsvetenskap, Examensarbete magister, Avancerad nivå, Helfart, 15 hp
T1, Krigsvetenskap, Vetenskaplig teori och metod 1, Avancerad nivå, Helfart, 7,5 hp
T1, Militärteknik, Militärteknik i gemensamma operationer, Avancerad nivå, Helfart, 7,5 hp
T1, Ledarskap under påfrestande förhållanden, Ledarskap och officers- professionen, Avancerad nivå, Helfart, 7,5 hp
T1-T2, Ledarskap under påfrestande förhållanden, Personlig ledarutveckling för militära chefer 1, Grundnivå, Spritt, 4,5 hp
T2, Juridik inriktning folkrätt, Operativ juridik i gemensamma operationer, Grundnivå, Helfart, 7,5 hp
T2, Krigsvetenskap, Ledning av gemensamma operationer, Avancerad nivå, Helfart, 15 hp
T2, Krigsvetenskap, Valbar kurs 1, Avancerad nivå, Helfart, 4,5/ 7,5 hp
T2, Krigsvetenskap, Praktik 1 – stab och operationer, Avancerad nivå, Helfart, 7,5 hp
T2-T3, Krigsvetenskap, Examensarbete magister, Avancerad nivå, Helfart, 15 hp
Mål
Det Högre officersprogrammets inriktning är gemensamma operationer och militärt chefskap. För examen ska deltagaren visa sådan kunskap, förmåga och professionellt förhållningssätt som krävs för att självständigt kunna arbeta som officer på högre nivå. I det sammanhanget:
Förordningen för Försvarshögskolan (2007:1164) reglerar vilka examina som får utfärdas av Försvarshögskolan. Följande krav ska vara uppfyllda för Magisterexamen.
Omfattning
Magisterexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 60 högskolepoäng med viss inriktning som Försvarshögskolan bestämmer, varav minst 30 högskolepoäng med fördjupning inom det huvudsakliga området (krigsvetenskap) för utbildningen. Därtill ställs krav på avlagd kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen.
Undantag från kravet på en tidigare examen får göras för en student som antagits till utbildningen utan att ha haft grundläggande behörighet i form av en examen. Detta gäller dock inte om det vid antagningen gjorts undantag enligt 7 kap. 28 § andra stycket högskoleförordningen (1993:100) på grund av att examensbevis inte hunnit utfärdas.**
**
Mål
Kunskap och förståelse
För magisterexamen ska studenten
Färdighet och förmåga
För magisterexamen ska studenten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen ska studenten
Självständigt arbete (examensarbete)
För magisterexamen ska studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen.
- visa kunskap och förmåga att med helhetsförståelse leda och utveckla aspekter av gemensamma operationer, och
- visa kunskap och förmåga att tillämpa relevant nationell och internationell rätt i ledning av gemensamma operationer, och
- visa kunskap om betydelsen av jämställdhetsintegrering och säkerhetsresolution 1325 i arbetet som officer.
Förordningen för Försvarshögskolan (2007:1164) reglerar vilka examina som får utfärdas av Försvarshögskolan. Följande krav ska vara uppfyllda för Magisterexamen.
Omfattning
Magisterexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 60 högskolepoäng med viss inriktning som Försvarshögskolan bestämmer, varav minst 30 högskolepoäng med fördjupning inom det huvudsakliga området (krigsvetenskap) för utbildningen. Därtill ställs krav på avlagd kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen.
Undantag från kravet på en tidigare examen får göras för en student som antagits till utbildningen utan att ha haft grundläggande behörighet i form av en examen. Detta gäller dock inte om det vid antagningen gjorts undantag enligt 7 kap. 28 § andra stycket högskoleförordningen (1993:100) på grund av att examensbevis inte hunnit utfärdas.**
**
Mål
Kunskap och förståelse
För magisterexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.
Färdighet och förmåga
För magisterexamen ska studenten
- visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Självständigt arbete (examensarbete)
För magisterexamen ska studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen.
Behörighetskrav
Försvarsmakten i egenskap av uppdragsgivare utser deltagare, vilket även gäller internationella deltagare.
En inriktning är att deltagarna bör i stort behärska ledarskap, funktioner och taktik för egen försvarsgren på grundnivå, samt ha förvärvat vetenskapliga teori- och metodkunskaper och påvisat dessa i ett självständigt arbete (examensarbete) på grundnivå (15 hp).
En inriktning är att deltagarna bör i stort behärska ledarskap, funktioner och taktik för egen försvarsgren på grundnivå, samt ha förvärvat vetenskapliga teori- och metodkunskaper och påvisat dessa i ett självständigt arbete (examensarbete) på grundnivå (15 hp).
Examen
Filosofie magisterexamen i krigsvetenskap (Degree of Master of War Science (60 credits) in War Studies.
Övriga föreskrifter
Studieuppehåll och övergångsmöjligheter mellan HOP magister och HOP master beslutas av Försvarsmakten i egenskap av uppdragsgivare för programmet.
Detta är en bearbetad version av utbildningsplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.
Detta är en bearbetad version av utbildningsplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.