Kursplan Resiliens, sårbarhet och risk
Engelskt namn: Resilience, Vulnerability and Risk
Kurskod:
2SS086
Gäller från termin:
VT 2025
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Omfattning:
7.5 hp
Fördjupning:
A1N
Betygsskala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Statsvetenskap med inriktning mot krishantering och säkerhet
Institution:
Institutionen för statsvetenskap och juridik
Ämne:
Statsvetenskap
Undervisningsspråk:
Undervisningen bedrivs på engelska.
Fastställande instans:
Forsknings och utbildningsnämndens kursplaneutskott (KUS)
Fastställd:
2023-12-12
Behörighetskrav
Godkända kurser om minst 180hp, inklusive ett självständigt arbete om minst 15 hp. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B alternativt Engelska 6.
Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg
Kursen fokuserar på samhällets resiliens och behovet av långsiktig varaktig motståndskraft för att uppnå samhällssäkerhet. Därav behandlas hållbarhet i försörjning och i andra systemegenskaper, samt olika sätt att förklara, kritiskt granska och analysera risker mot dessa. Studenten ges möjlighet att genom litteratur, föreläsningar och seminarier utveckla sin förståelse för begreppen resiliens, sårbarhet och risk utifrån olika perspektiv samt att utföra en riskanalys. Kursen skapar möjligheter för studenten att fördjupa sin kunskap om och förståelse för institutionella normer och praxis från olika perspektiv på policy. Den skapar även möjligheter för studenten att fördjupa sin kunskap om och förståelse för regionala och internationella organisationers praxis, såsom FN (inklusive de globala målen) och EU (med fokus på direktiv och riktlinjer relevanta för resiliens, sårbarhet och risk samt handels- och standardiseringsorgan). Genom exempel och fallstudier från Sverige och dess närområde belyses jämförande perspektiv. Avsikten är att studenten ska ges möjlighet att utveckla förståelse för det geopolitiska sambandet mellan internationella, regionala, och lokala strategier och samverkan för resiliens, sårbarhet och riskhantering. Resiliens, sårbarhet och risk belyses inom samhällsviktiga sektorer som exempelvis transport och transportkedjor, vattenhantering och försörjning, strategiska produkter och ämnen, samt finansiella system. Den högteknologiska samtiden präglad av digitalisering, miljö-, organisatoriska och asymmetriska hot är i fokus. Mekanismer för försäkring, ansvarsförhållanden och ansvarsutkrävande behandlas, liksom förankringen hos befolkningen, där ökad betydelse av individansvar för resiliens och riskhantering i samtida policy problematiseras. Den differentiella spridningen av sårbarheter i förhållande till olika risker bland befolkningen studeras med stöd av olika teoretiska ingångar samt strategier för att uppnå jämlikhet och jämställdhet.
Seminarier
Föreläsningar
Självständiga litteraturstudier
Undervisningsformer
Seminarier
Föreläsningar
Självständiga litteraturstudier
Mål
Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Kunskap och förståelse
- visa fördjupad kunskap om olika centrala perspektiv på resiliens, risk och sårbarhet och uppvisa förståelse för Sveriges tillämpning av resiliens och hantering av risk och sårbarhet i ett jämförande perspektiv
Färdighet och förmåga
- självständigt analysera frågor av relevans för hållbarhet i försörjning och i andra systemegenskaper, utifrån några av de begrepp och teorier som förekommer i forskningen som presenteras under kursen
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- resonera kritiskt angående resiliens och riskhantering i samtida policy, särskilt med avseende på sårbarheter bland befolkningen, med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.
Examinationsformer
Examination
Omfattning: 7.5 Högskolepoäng
Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl godkänd
Kursen examineras genom en hemtentamen. Seminarier utgör obligatoriska kursmoment utöver examination för godkänt betyg på kursen.
Ett frånvarotillfälle vid obligatoriskt moment kan kompletteras genom en kompletteringsuppgift.
Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänt på kursen ska kunna uppnås. Sent inkomna examinationer betygssätts inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger. Studenten har 3 arbetsdagar för komplettering efter det att kompletteringsuppgift meddelats, om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.
Betygssättning sker genom en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs betyget Godkänd (G) på hemtentamen, samt aktivt deltagande vid seminarier.
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs, utöver krav för Godkänd (G), betyget Väl Godkänd (VG) på hemtentamen.
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat
Omfattning: 7.5 Högskolepoäng
Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl godkänd
Kursen examineras genom en hemtentamen. Seminarier utgör obligatoriska kursmoment utöver examination för godkänt betyg på kursen.
Ett frånvarotillfälle vid obligatoriskt moment kan kompletteras genom en kompletteringsuppgift.
Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänt på kursen ska kunna uppnås. Sent inkomna examinationer betygssätts inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger. Studenten har 3 arbetsdagar för komplettering efter det att kompletteringsuppgift meddelats, om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.
Betyg
Betygssättning sker genom en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs betyget Godkänd (G) på hemtentamen, samt aktivt deltagande vid seminarier.
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs, utöver krav för Godkänd (G), betyget Väl Godkänd (VG) på hemtentamen.
Antal examinationstillfällen
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat
Övergångsbestämmelser
När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.
Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten. Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.
Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.
Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten. Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.
Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.