Sök

Sök

Kursplan Utmaningar för världsordningen

Engelskt namn: Challenges to the World Order

Kurskod:
2SS092
Gäller från termin:
VT 2026
Utbildnings­nivå:
Avancerad nivå
Omfattning:
7.5 hp
Fördjupning:
A1N
Betygs­skala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Statsvetenskap med inriktning mot krishantering och säkerhet
Institution:
Statsvetenskapliga institutionen
Ämne:
Statsvetenskap
Undervisnings­språk:
Undervisningen bedrivs på engelska.
Fastställande instans:
Forsknings och utbildningsnämndens kursplaneutskott (KUS)
Fastställd:
2025-08-29

Behörighetskrav

180 högskolepoäng varav minst 90 högskolepoäng i ett samhällsvetenskapligt eller humanistiskt huvudområde. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B alternativt Engelska 6.

Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg

Vi står idag inför betydande utmaningar av den så kallade världsordningen. Framväxten av auktoritära regimer, extrema och populistiska krafter samt geopolitikens återkomst blottlägger demokratins bräcklighet och ifrågasätter liberala föreställningar om framsteg och demokratisk ordning. Detta har betydande konsekvenser för krig, säkerhet och vårt vardagliga liv. Men vad är egentligen ”världsordningen”? Hur ser dagens utmaningar ut, och hur kan vi tänka kring dessa och de motståndsformer som de väcker? Kursen syftar till att undersöka utmaningarna mot världsordningen i vår samtid genom att fördjupa sig i de idéer och praktiker som ifrågasätter efterkrigstidens ideal och institutioner. I kursen fokuserar studenten på centrala uttryck såsom populismens och auktoritära krafters framväxt samt betydelsen av ny teknologi, analyserar hur dessa tendenser samverkar samt vilka konsekvenser dessa får för internationella institutioner, krig och möjligheter till fred. Kursen ställer även kritiska frågor kring den liberala världsordningens egna problem, särskilt den så kallade ”hycklerianklagelsen” – att den liberala efterkrigsordningen inte lever upp till sina egna ideal – och granskar alternativa visioner för framtida global ordning.

Undervisningsformer


Föreläsningar, seminarier, självständig studier.

Mål

Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse
  • uppvisa en mycket god förståelse av relevanta teoretiska debatter samt de grundläggande antaganden som de bygger på

  • vara väl insatta i den ”regelbaserade internationella ordningen” som etablerades efter andra världskriget, dess betydelse för internationella relationer och förekomsten av krig

Färdighet och förmåga
  • analysera olika politiska utmaningar mot världsordningen och tillämpa relevanta teoretiska och begreppsliga perspektiv i diskussioner om global och samhällelig säkerhet

Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • utveckla konstruktiva kritiska analyser av olika föreställningar om världsordning, inklusive deras normativa och etiska implikationer.

Examinationsformer

Examination sker genom en skriftlig salstentamen, samt genom aktivt deltagande i obligatoriska seminarier.

Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänd på kursen ska kunna uppnås. Komplettering ska genomföras senast tre arbetsdagar efter att besked om komplettering meddelats, om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.

Betyg


Betygssättning sker genom en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). Betygskriterier förmedlas senast vid kursstart.

För betyget Godkänd (G) krävs godkänt resultat på seminarier och salstentamen. För betyget Väl godkänd (VG) krävs utöver kraven för betyget Godkänd (G) även betyget Väl godkänd (VG) på salstentamen.

Antal examinationstillfällen


Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.

Övergångsbestämmelser

När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.

Övriga föreskrifter

  • Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.
  • Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.
  • Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.