Kursplan Metod i försvarssystem
Engelskt namn: Methods in Systems Science for Defence and Security
Kurskod:
2UF029
Gäller från termin:
VT 2026
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Omfattning:
15.0 hp
Fördjupning:
A1N
Betygsskala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Försvarssystem
Institution:
Institutionen för försvarssystem
Ämne:
Försvarssystem
Undervisningsspråk:
Undervisningen bedrivs på engelska.
Fastställande instans:
Institutionen för försvarssystem
Fastställd:
2025-10-30
Behörighetskrav
Då kursen ges som uppdragsutbildning finns inga behörighetskrav. Deltagaren rekommenderas ha följande förkunskaper: Officersexamen eller ingenjörsexamen om minst 180 hp, eller motsvarande, samt kunskaper i engelska motsvarande Engelska B eller Engelska 6.
Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg
Kursen behandlar hur samhällsvetenskapliga och ingenjörsvetenskapliga metoder kan användas för att studera och utveckla sociotekniska system. Kursen fokuserar på ansatser och metoder för forskning, utveckling och beslutsstöd som är centrala inom huvudområde försvarssystem. Metoderna studeras med utgångspunkt i generella perspektiv på vetenskaplig metod, kunskapsteori och forskningsetik. Kursen är inriktad på fördjupning i ett fåtal angreppssätt och på praktisk applicering av metod.
Metodkursen fyller tre relaterade syften: 1) den utgör en brygga mellan teorikursen och mer applicerade kurser i programmet, 2) den förbereder uppdragsdeltagaren för vidare studier av försvarssystem och 3) den förbereder uppdragsdeltagaren för framtida arbete i system för försvar och säkerhet. Målsättningen är att kursen ska vara lika relevant för deltagare med grundexamen i ingenjörsvetenskap respektive samhällsvetenskap som för deltagare som vill arbeta med utveckling av system för försvar och säkerhet respektive med att studera sådana system i akademin.
Kursdeltagaren ska uppnå förmåga att planera och utvärdera studier utifrån deras anspråk på kunskapsbidrag. Kursen skapar därför förutsättning för deltagaren att öka sina kunskaper och färdigheter i att 1) utvärdera, bedöma och välja tillvägagångssätt utifrån vilka kunskapsanspråk som eftersträvas samt att 2) formulera vetenskapligt hållbara kunskapsanspråk inom olika metodologiska inriktningar.
Kursen antar ett i huvudsak tillämpat förhållningssätt till metod. Deltagaren utvecklar kunskaper och färdigheter genom metodtillämpning individuellt och i grupp. Tillämpningen kompletteras och stöds av föreläsningar och seminarier där för- och nackdelar diskuteras utifrån vetenskapsteoretiska grunder. Kursen inleds med vetenskapsteori och -etik, forskningsdesign samt metoder för insamling och analys av data. Därefter tillämpas ett urval av metodologiska upplägg som deltagren i grupp förbereder, genomför och utvärderar. Examination sker dels genom obligatoriskt deltagande i tillämpningar och seminarier, vilket examineras genom två rapporter (en individuell och en i grupp), dels genom en avslutande salstentamen där ett kritiskt och reflekterande angreppssätt efterfrågas.
Metodkursen fyller tre relaterade syften: 1) den utgör en brygga mellan teorikursen och mer applicerade kurser i programmet, 2) den förbereder uppdragsdeltagaren för vidare studier av försvarssystem och 3) den förbereder uppdragsdeltagaren för framtida arbete i system för försvar och säkerhet. Målsättningen är att kursen ska vara lika relevant för deltagare med grundexamen i ingenjörsvetenskap respektive samhällsvetenskap som för deltagare som vill arbeta med utveckling av system för försvar och säkerhet respektive med att studera sådana system i akademin.
Kursdeltagaren ska uppnå förmåga att planera och utvärdera studier utifrån deras anspråk på kunskapsbidrag. Kursen skapar därför förutsättning för deltagaren att öka sina kunskaper och färdigheter i att 1) utvärdera, bedöma och välja tillvägagångssätt utifrån vilka kunskapsanspråk som eftersträvas samt att 2) formulera vetenskapligt hållbara kunskapsanspråk inom olika metodologiska inriktningar.
Kursen antar ett i huvudsak tillämpat förhållningssätt till metod. Deltagaren utvecklar kunskaper och färdigheter genom metodtillämpning individuellt och i grupp. Tillämpningen kompletteras och stöds av föreläsningar och seminarier där för- och nackdelar diskuteras utifrån vetenskapsteoretiska grunder. Kursen inleds med vetenskapsteori och -etik, forskningsdesign samt metoder för insamling och analys av data. Därefter tillämpas ett urval av metodologiska upplägg som deltagren i grupp förbereder, genomför och utvärderar. Examination sker dels genom obligatoriskt deltagande i tillämpningar och seminarier, vilket examineras genom två rapporter (en individuell och en i grupp), dels genom en avslutande salstentamen där ett kritiskt och reflekterande angreppssätt efterfrågas.
Undervisningsformer
- Seminarier
- Föreläsningar
- Projektuppift
- Praktisk övning
Mål
Efter att ha genomgått kursen förväntas deltagaren kunna:
Kunskap och förståelse:
Färdighet och förmåga:
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Kunskap och förståelse:
- förklara innebörden och funktionen av generella vetenskapsfilosofiska begrepp,
- beskriva betydelsen av grundläggande principer för forskningsetik,
- sammanfatta för- och nackdelar med för området centrala metodologiska angreppssätt samt tekniker för datainsamling och -analys (både kvalitativa och kvantitativa),
Färdighet och förmåga:
- planera studier med utgångspunkt i samhällsvetenskapliga och ingenjörsvetenskapliga tillvägagångsätt som syftar till beslutsstöd, utveckling respektive akademisk kunskap,
- tillämpa för området relevanta angreppssätt på empiriska problem,
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- jämföra och värdera de kunskapsanspråk som medges av för området centrala metodologiska ansatser,
- kritiskt resonera kring och värdera implikationerna av de metodologiska konventioner och traditioner som präglar området system för försvar och säkerhet.
Examinationsformer
Obligatoriska metodtillämpningar och seminarier
Omfattning: 7.5 Högskolepoäng
Betygsskala: Underkänd, Godkänd
Examinationen omfattar aktivt deltagande i obligatoriska metodtillämpningar och seminarier (kräver förberedelser).
Examinator kan besluta om att frånvaro från ett begränsat antal obligatoriska undervisningstillfällen får kompenseras genom inlämning av skriftlig kompletteringsuppgift.
Salstentamen
Omfattning: 7.5 Högskolepoäng
Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl Godkänd
Examinationen omfattar en avslutande individuell salstentamen.
Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänt på salstentamen ska kunna uppnås. Kompletteringsuppgift ska inlämnas senast tio arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats för det examinerande momentet i fråga, om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.
Betygssättning sker genom en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).
För betyget godkänd (G) på kursen krävs godkänt (G) resultat på de obligatoriska momenten samt godkänt (G) resultat på salstentamen.
För betyg väl godkänd (VG) på kursen krävs godkänt (G) resultat på de obligatoriska momenten samt väl godkänt (VG) på salstentamen.
Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.
Antalet examinationstillfällen regleras genom avtal mellan FHS och uppdragsgivaren.
Omfattning: 7.5 Högskolepoäng
Betygsskala: Underkänd, Godkänd
Examinationen omfattar aktivt deltagande i obligatoriska metodtillämpningar och seminarier (kräver förberedelser).
Examinator kan besluta om att frånvaro från ett begränsat antal obligatoriska undervisningstillfällen får kompenseras genom inlämning av skriftlig kompletteringsuppgift.
Salstentamen
Omfattning: 7.5 Högskolepoäng
Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl Godkänd
Examinationen omfattar en avslutande individuell salstentamen.
Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänt på salstentamen ska kunna uppnås. Kompletteringsuppgift ska inlämnas senast tio arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats för det examinerande momentet i fråga, om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.
Betyg
Betygssättning sker genom en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).
För betyget godkänd (G) på kursen krävs godkänt (G) resultat på de obligatoriska momenten samt godkänt (G) resultat på salstentamen.
För betyg väl godkänd (VG) på kursen krävs godkänt (G) resultat på de obligatoriska momenten samt väl godkänt (VG) på salstentamen.
Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.
Antal examinationstillfällen
Antalet examinationstillfällen regleras genom avtal mellan FHS och uppdragsgivaren.
Övergångsbestämmelser
När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har deltagaren rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursen kan inte ingå i en examen vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.
Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.
Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.