Sök

Sök

Kursplan Samtida strategi: teori och praktik

Engelskt namn: Contemporary Strategy: Theory and Practice

Kurskod:
2UK043
Gäller från termin:
Utbildnings­nivå:
Avancerad nivå
Omfattning:
7.5 hp
Fördjupning:
A1N
Betygs­skala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Krigsvetenskap
Institution:
Institutionen för krigsvetenskap
Ämne:
Krigsvetenskap
Undervisnings­språk:
Undervisningen bedrivs på svenska.
Fastställande instans:
Forsknings och utbildningsnämndens kursplaneutskott (KUS)
Fastställd:
2024-04-23

Behörighetskrav

Då kursen ges som uppdragsutbildning finns inga behörighetskrav. Deltagaren rekommenderas ha följande förkunskaper: Grundläggande behörighet samt genomgånget Officersprogram eller motsvarande.

Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg

Kursen syftar till att skapa möjligheter för deltagaren att utveckla kunskaper om huvuddragen i några av de centrala debatterna inom strategiforskningen, samt förmåga att analysera och praktisera strategiskt beslutsfattande. Genom självstudier och diskussioner skapas möjligheter för deltagaren att utveckla breddade ämneskunskaper i krigsvetenskap som lägger en grund för fördjupningar på senare valbara kurser. Genom kursens lärandeaktiviteter utvecklar även deltagaren sin förmåga att muntligt och skriftligt tillämpa strategiska begrepp för att analysera strategiskt beslutsfattande, värdera forskning om strategins praktiker, samt strukturera och organisera centrala argument inom forskningen. Militärstrategi består av tre olika praktiker: att styra, skapa och använda militär makt. Kring dessa tre samverkande dimensioner av militär maktutövning har det vuxit fram forskningsfält som inriktats mot civil-militära relationer, strategisk kultur, doktrinutveckling och försvarsplanering, allians- och avskräckningsteori, samt olika former av användning av militära medel. Vid tillämpningen av de tre praktikerna riktas särskild uppmärksamhet mot frågor som rör stormakters inbördes maktrelationer, småstaters speciella strategiska förutsättningar, konsekvenser av det svenska Natomedlemskapet och utmaningar för den svenska försvarsmakten och totalförsvaret sammanhörande med Natomedlemskapet och övergången från nationellt försvar till kollektivt försvar.

Genom kursens föreläsningar och självstudier bygger deltagaren en kunskapsbas som deltagaren under seminariediskussioner och ett strategiskt rollspel sammankopplar med strategisk praktik utgående från dennes tidigare och framtida yrkespraktik. Mötet mellan strategisk forskning och strategisk praktik syftar till att utveckla deltagarens krigförings- och ledningskompetens. Teori och praktik förenas genom deltagarens aktiva bidrag till seminariediskussioner och ett strategiskt rollspel som inriktas mot frågor som rör övergången från nationellt till kollektivt försvar inom ramarna för gemensamma flernationella operationer i Sverige och dess närområde. Genom presentationer och paneldiskussion med externa experter som nationellt och internationellt arbetar med frågor som berör Nato, bidrar kursen även till att deltagaren utvecklar sin metod- och problemlösningskompetens. Kursens avslutande skriftliga examination inriktas mot en fördjupning inom något av de forskningsfält som kursen introducerar.

Undervisningsform
Föreläsningar, självstudier, seminarier, strategiskt rollspel (inklusive paneldebatt och presentationer av externa föreläsare) och arbete med självständig forskningsöversikt.

Mål

Efter att ha genomgått kursen förväntas deltagaren kunna:

Kunskap och förståelse
• uppvisa en fördjupad förståelse av centrala element i forskning om styrning, skapande och användning av militär makt och staters olikartade strategiska prioriteringar och vägval

Färdighet och förmåga
• analysera beslutssituationer sammanhörande med styrning, skapande och användning av militär makt

• strukturera argument i den krigsvetenskapliga debatten om styrning, skapande och användning av militär makt

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• problematisera yrkesrollen som officer i strategins olika praktiker på både engelska och svenska

• värdera hållbarheten i vetenskaplig argumentation om styrning, skapande och användning av militär makt.

Examinationsformer

Inlämningsuppgift
Omfattning: 7.5 Högskolepoäng

Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl godkänd

Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarier och ett strategiskt rollspel samt genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift. Deltagande i dessa examinerande moment är obligatoriskt. Lärandemål som innefattar engelska språket examineras inom ramen för obligatoriska seminarier.

Sent inkommen examinationsuppgift betygssätts inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger. Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänt på kursen ska kunna uppnås. Kompletteringsuppgift ska inlämnas senast tio arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats för det examinerande momentet i fråga. Om-examination av ett obligatoriskt moment sker genom genomförande i motsvarande verksamhet vid ett senare tillfälle, eller enligt examinators bestämmande.

Betyg
Betygssättning sker genom en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).

För betyget Godkänd (G) på kursen krävs närvaro på de obligatoriska momenten, och Godkänt (G) på den skriftliga inlämningsuppgiften. För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs utöver kraven på Godkänt (G) även Väl Godkänt (VG) på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften. Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.

Antal examinationstillfällen
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.

Övergångsbestämmelser

När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.

Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.

Delar av undervisningen kan även bedrivas på engelska.

Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.
Litteraturlista fastställande datum: 2025-09-08
Atkins, Will (2023) “Who Lost Afghanistan? Samuel Huntington and the Decline of Strategic Thinking” Armed Forces and Society 49 (4): 965-981.
Betts, Richard (2000) “Is Strategy an Illusion?” International Security 25(2): 5–50.
Bloomfield, Alan (2012) “Time to Move On: Reconceptualizing the Strategic Culture Debate” Contemporary Security Policy 33(3): 437-461.
Brooks, Risa (2020) "Paradoxes of professionalism: Rethinking civil-military relations in the United States" International Security 44(4): 7-44.
Cohen, Eliot A. (2002) Supreme Command: Soldiers, Statesmen, and Leadership in Wartime New York, NY: Free Press.
Christiansson, Magnus & Jacob Westberg (2025) “Still a medium sized dog with a big dog attitude? Sweden from balance of power to NATO membership in the post-Cold War era” in Baxter, Philip (Ed.) Examining Perspectives of Small to Medium Powers in Emergent Great Power Competition: Bandwagon or Balance? London: Palgrave Macmillan.
Edström, Håkan & Jacob Westberg (2025) Military Strategy in an Era of Unipolar Demise. Exploring Strategic Diversity Among Nations Abingdon: Routledge.
Gray, Colin (2015) The Future of Strategy Cambridge: Polity Press
Götz, Elias & Jørgen Staun (2022) “Why Russia attacked Ukraine: Strategic culture and radicalized narratives” Contemporary Security Policy, 43(3): 482–497.
Haftendorn, Helga (2014) “The Alliance and the Credibility of Extended Deterrence” in Hilde, Paal & Michta, Andrew (eds) The Future of NATO: Regional Defense and Global Security. Ann Arbor: University of Michigan Press (sidor 90-111).
Ingebritsen, Christine, Iver Neumann, Sieglinde Gstöhl, & Jessica Beyer (2006) Small States in International Relations Reykjavik: University of Island Press.
Kier, Elizabeth (1995) “Culture and Military Doctrine: France between the Wars” International Security Vol. 19( 4): 65-93.
Larson, Deborah Welch & Alexei Shevchenko (2010). “Status Seekers. Chinese and Russian Responses to US Primacy”. International Security, Volume 34 (4) 63-95.
Neumann, Iver B & Henrikki Heikka (2005) “Grand Strategy, Strategic Culture, Practice. The Social Roots of Nordic Defence” Cooperation and Conflict 40(1): 5-23.
Olsen, John Andreas (2025) Routledge Handbook of NATO Abingdon: Routledge, 2024.
Sperling, James & Mark Webber (2009) “NATO: From Kosovo to Kabul” International Affairs 85(3): 491-511.

Strachan, Hew (2011) "Strategy and contingency" International Affairs 87(6): 1281-1296.
Strachan, Hew (2019) “Strategy in theory, strategy in practice” Journal of Strategic Studies 42(2): 171–190.
Westberg, Jacob (2023) Svenska säkerhetsstrategier. Från neutralitetspolitik till Natomedlemskap Lund: Studentlitteratur.
Zaman, Rashed Uz (2009) “Strategic Culture: A ‘Cultural’ Understanding of War” Comparative Strategy 28(1): 68-88.
Ångström, Jan & Jan Willem Honig (2012)” Regaining Strategy: Small Powers, Strategic Culture, and Escalation in Afghanistan” Journal of Strategic Studies 35(5): 663-687.
Totalt antal sidor obligatorisk litteratur: 873 sidor. 

I arbetet med hemuppgift tillkommer cirka 75-150 sidor vetenskaplig valbar text som antingen hämtas från listan med fördjupningstexter eller söks fram av deltagarna själva.