Kursplan Självständigt arbete för magisterexamen, ledarskap och ledning, 15 högskolepoäng
Engelskt namn: Master’s thesis (One Year). Leadership, Command and Control, 15 credits
Kurskod:
2UL040
Gäller från termin:
HT 2025
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Omfattning:
15.0 hp
Fördjupning:
A1E
Betygsskala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Ledarskap och ledning för försvar, krishantering och säkerhet
Institution:
Institutionen för ledarskap och ledning
Ämne:
Undervisningsspråk:
Undervisningen bedrivs på svenska.
Fastställande instans:
Forsknings och utbildningsnämndens kursplaneutskott
Fastställd:
2025-05-28
Behörighetskrav
Då kursen ges som uppdragsutbildning behövs inga behörighetskrav. Deltagaren rekommenderas ha genomgången metodutbildning inom huvudområdet ledarskap och ledning för försvar, krishantering och säkerhet.
Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg
Syftet med kursen som ges inom ramen för det högre officersprogrammet är att ge deltagaren möjlighet att utveckla sin officerskompetens genom att fördjupa sina kunskaper och förmågor i den systematiska processen att skapa ny kunskap och utveckla sitt vetenskapliga förhållningssätt. Detta görs genom att deltagaren självständigt genomför en vetenskaplig undersökning av begränsad omfattning i form av en uppsats. Det självständiga arbetet ger deltagaren möjlighet att fördjupa sina kunskaper inom ämnet ledarskap och ledning och i synnerhet inom den forskningsfråga som uppsatsen behandlar.
Uppsatsen utgår från ett problem som identifierats i tidigare forskning, eller ett praktiknära problem som exempelvis kan hämtas från en uppdragsgivare inom Försvarsmakten eller annan verksamhet med relevans för Försvarsmakten. Det huvudsakliga syftet med uppsatsen är att bidra till kunskapsutvecklingen. Tyngdpunkten i arbetet kan vara att bidra till ämnets inomvetenskapliga kunskapsutveckling eller till utvecklingsarbete för en uppdragsgivare genom en vetenskaplig undersökning av ett praktiknära problem. Gemensamt för uppsatserna är att deltagaren självständigt identifierar en forskningsfråga med relevans för ämnet ledarskap och ledning och genomför arbetet på vetenskaplig grund med anknytning till relevanta delar av gällande kunskapsläge. Deltagaren utformar en för forskningsfrågan relevant forskningsdesign samt väljer metod, planerar, genomför och redovisar i uppsatsform en väl avgränsad och systematiskt genomförd mindre undersökning. I arbetet demonstrerar deltagaren sin förmåga att dra relevanta och underbyggda slutsatser i relation till sitt valda material och analys, samt förmåga att diskutera resultatens bidrag till ämnets kunskapsutveckling och praktik.
Genom självstudier ges deltagaren möjlighet att fördjupa sina kunskaper i ämnet ledarskap och ledning i relation till sin forskningsfråga. Deltagaren arbetar självständigt under handledning och handledaren vägleder deltagaren i arbetets alla delar. Genom regelbundna seminarier övar sig deltagaren i att i samspel kritiskt granska egna vägval och diskutera den egna och andras uppsatsers relevans för professionen och ämnet. Vid slutseminariet ska deltagaren presentera och försvara sin uppsats samt genomföra opposition på en annan deltagares uppsats.
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, handledning och självstudier.
Uppsatsen utgår från ett problem som identifierats i tidigare forskning, eller ett praktiknära problem som exempelvis kan hämtas från en uppdragsgivare inom Försvarsmakten eller annan verksamhet med relevans för Försvarsmakten. Det huvudsakliga syftet med uppsatsen är att bidra till kunskapsutvecklingen. Tyngdpunkten i arbetet kan vara att bidra till ämnets inomvetenskapliga kunskapsutveckling eller till utvecklingsarbete för en uppdragsgivare genom en vetenskaplig undersökning av ett praktiknära problem. Gemensamt för uppsatserna är att deltagaren självständigt identifierar en forskningsfråga med relevans för ämnet ledarskap och ledning och genomför arbetet på vetenskaplig grund med anknytning till relevanta delar av gällande kunskapsläge. Deltagaren utformar en för forskningsfrågan relevant forskningsdesign samt väljer metod, planerar, genomför och redovisar i uppsatsform en väl avgränsad och systematiskt genomförd mindre undersökning. I arbetet demonstrerar deltagaren sin förmåga att dra relevanta och underbyggda slutsatser i relation till sitt valda material och analys, samt förmåga att diskutera resultatens bidrag till ämnets kunskapsutveckling och praktik.
Genom självstudier ges deltagaren möjlighet att fördjupa sina kunskaper i ämnet ledarskap och ledning i relation till sin forskningsfråga. Deltagaren arbetar självständigt under handledning och handledaren vägleder deltagaren i arbetets alla delar. Genom regelbundna seminarier övar sig deltagaren i att i samspel kritiskt granska egna vägval och diskutera den egna och andras uppsatsers relevans för professionen och ämnet. Vid slutseminariet ska deltagaren presentera och försvara sin uppsats samt genomföra opposition på en annan deltagares uppsats.
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, handledning och självstudier.
Mål
Efter att ha genomgått kursen förväntas deltagaren kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Kunskap och förståelse
- visa fördjupad kunskap och förståelse inom undersökningsområdet
- visa metodkunskap inom ämnet ledarskap och ledning
Färdighet och förmåga
- självständigt avgränsa ett problem och precisera en forskningsfråga med relevans för ämnet ledarskap och ledning
- utifrån relevant material och vetenskaplig metod genomföra en systematisk, mindre undersökning, tolka resultat, presentera dessa samt dra avvägda slutsatser
- kritisera metodologiska val kopplat till undersökningsresultat
- skriva en stringent och väl disponerad uppsats på god svenska eller god engelska
- muntligt presentera, förklara och motivera en undersökning.
- tydliggöra egna resultat i relation till relevanta delar av aktuellt forskningsfält inom ledarskap och ledning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera uppsatsens resultat och identifiera nya kunskapsbehov för officersprofessionen och ämnet ledarskap och ledning
- i dialog med andra kritiskt och konstruktivt granska, värdera och diskutera det egna och andras självständiga arbeten utifrån vetenskaplig metod och god forskningssed
- värdera ett valt problem utifrån samhälleliga och etiska implikationer.
Examinationsformer
Kursen examineras genom en individuell uppsats och aktivt deltagande i obligatoriska seminarier samt genom opponering på en annan deltagares uppsats.
Examinator kan besluta om komplettering för att betyget Godkänd ska uppnås. Kompletteringsuppgift ska inlämnas senast tio arbetsdagar efter att resultat och komplettering meddelats för det examinerade momentet i fråga, om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger. Sent inkomna uppsatser betygssätts inte om inte särskilda av examinator godkända skäl föreligger.
Betygssättning sker genom en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl Godkänd (VG).
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs godkänd (G) på masteruppsatsen samt godkänd (G) opponering och aktivt deltagande vid obligatoriska seminarier.
För betyget Väl Godkänd (VG) krävs utöver krav för godkänd (G) även Väl Godkänt (VG) på masteruppsatsen.
Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.
Examinator kan besluta om komplettering för att betyget Godkänd ska uppnås. Kompletteringsuppgift ska inlämnas senast tio arbetsdagar efter att resultat och komplettering meddelats för det examinerade momentet i fråga, om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger. Sent inkomna uppsatser betygssätts inte om inte särskilda av examinator godkända skäl föreligger.
Betyg
Betygssättning sker genom en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl Godkänd (VG).
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs godkänd (G) på masteruppsatsen samt godkänd (G) opponering och aktivt deltagande vid obligatoriska seminarier.
För betyget Väl Godkänd (VG) krävs utöver krav för godkänd (G) även Väl Godkänt (VG) på masteruppsatsen.
Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.
Antal examinationstillfällen
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.
Övergångsbestämmelser
När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har deltagaren rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.
Övriga föreskrifter
- Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.
- Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.