Ny lärplattform på FHS

Under 2019 införde Försvarshögskolan ett nytt LMS. Att byta LMS innebär ett stort arbete för hela verksamheten. Vi har stor förståelse för att ett nytt LMS väcker både nyfikenhet och frågor

Drop in workshop varje vecka

Som hjälp för att komma igång med lärplattformen och förbereda din kurs erbjuder vi öppna workshops 1-2 gånger varje vecka. En del är på plats på FHS och en del online i Zoom. Du hittar nästa aktuella tillfälle i kalendern för gruppen FHS LMS & andra digitala lärandemiljöer på MITT FHS, samt i kalendern för kursen Introduktion till Canvas i FHS nya LMS.

Kursmallar

I syfte att underlätta navigering och öka igenkänning mellan kurser så finns nu kursmallar tillgängliga i Canvas. Som lärare kan du importera en kursmall och anpassa den till din kurs. Se manual Kursmallar i Canvas LMS Pdf, 218.1 kB..

Ladokkurser

Kursytor skapas automatiskt för alla kurser som registreras i Ladok, samt populeras med studenter. Du kan förbereda din kurs innan dess genom att skapa ett utkast till din kurs. Därefter importerar du allt innehåll till den skarpa kursytan. Se manual Importera kursinnehåll Pdf, 79.1 kB..

Varför ska FHS byta lärplattform?

Försvarshögskolan har använt lärplattformen från itslearning sedan 2013. Vårt avtal med itslearning sträcker sig som längst till 2021. En användargrupp med representanter från MVI, ISSL, MPL och HF har arbetat med att utreda LMS-frågan utifrån två alternativ; att skriva avtal med Sunet om att använda Canvas eller att initiera processen med att upphandla en lärplattform. Användargruppen har rekommenderat systemägaren att välja Canvas.

Canvas är en lärplattform utvecklat för att stödja genomförande av utbildning vid universitet och högskolor. Det anses användarvänligt och tillgängligt. Det finns också stora möjligheter till integrationer mot andra system vilket innebär att lärare och studenter kan använda andra system på FHS direkt från lärplattformen.

» Mer information om hur bytet påverkar dig rent praktiskt

OrdmolnLMS

Hur går avvecklingen av itslearning till?

Det kommer inte göras någon automatisk överflyttning av material från itslearning till Canvas. Det material som du vill spara ner från itslearning behöver du själv spara ner före den 14 februari 2020.

Hur får jag mer information?

Vi kommer löpande lägga ut information på MITT FHS. Vi kommer också anordna ett antal informationsträffar där du kan ställa frågor.

Du kan också posta frågor i gruppen FHS LMS & andra digitala lärandemiljöer här på MITT FHS. Det går också bra att skicka frågor till lms@fhs.se.