Jens Lindh, lärare och studierektor vid Försvarshögskolan.

Jens Lindh är yrkesofficer och arbetar som lärare och studierektor vid Försvarshögskolan.

Jag tycker om att förmedla kunskap och se den nå fram

Jens Lindh är lärare inom ämnet militärteknik på Försvarshögskolan. I hans arbete ingår allt från att leda tekniklaborationer till att utveckla undervisningen. Bäst trivs han när han förmedlar kunskap och ser att den når fram.

Hur kan en arbetsdag som lärare se ut?

Det är väldigt varierande vilket är positivt. I undervisningen ingår förstås hålla föreläsningar inom ämnet militärteknik. Ibland har vi grupparbeten och räknestugor. Jag leder även laborationer där studenterna får testa teknisk utrustning som radar och annan sensorteknik. Vi åker också på studiebesök och bjuder in externa föreläsare till oss.

Du reser också en del?

Ja, studenterna vid officersprogrammet har verksamhetsförlagd utbildning, VFU, på olika platser i landet. Där genomförs kurser som vi på Försvarshögskolan är ansvariga för. I min roll ingår att besöka Försvarsmaktens skolor och stötta lärarna i utvecklingen av ämnet och undervisningen. Jag håller också planeringsdagar för de ämnesansvariga lärarna.

När har du som roligast på jobbet?

Undervisningen är väldigt kul, det är roligt att blanda teori med praktiska moment. Jag tycker om känslan av att förmedla kunskap och se att den når fram.

Hur kom du själv in på ämnet militärteknik?

Jag har tidigare arbetat inom Försvarsmakten i 15 år och fick tips av min dåvarande chef om att läsa militärteknik på Försvarshögskolan. Jag sökte hit och studerade militärteknik under ett år, sedan läste jag vidare till lärare i ämnet.

Hur ser möjligheterna till kompetensutveckling ut?

De är väldigt goda. Högskolan är en kunskapsorganisation, man utvecklas hela tiden. Jag har dels fått gå vidareutbildningar och dels lärt mig mycket av mina kollegor. Det handlar både om vidareutveckling i ämnet militärteknik men också inom den pedagogiska biten, det är väldigt givande.

Hur skulle du beskriva Försvarshögskolan som arbetsplats?

Kollegorna är väldigt professionella och ambitiösa, här finns en djup kunskap inom många områden. Det är roligt att få jobba personer som har både militär och civil bakgrund. Jag tycker också att det är en fördel att Försvarshögskolan är en mindre högskola där det finns en närhet till både chefer, kollegor och studenter.

2018-02-08
2022-03-11
Kunde inte hitta någon användare med e-postadressen jens.lindh@fhs.se.