Porträtt av officerstudenten Gustav Lindberg.

Gustav Lindberg pluggar på officersprogrammet.

"Jag är bra på att se styrkan i gruppen"

Gustav Lindberg hade en tydlig framtidsplan. Att bli officer ingick inte i den. Men en lika tuff som utvecklande introduktion till det militära fick honom att ändra bana. Idag läser han andra året på Officersprogrammet – och stortrivs.

Gustav Lindberg hade siktet inställt på att bli läkare. Han skulle bara göra tre månaders grundläggande militär utbildning, GMU, innan det var dags att söka läkarprogrammet. Och det militära var verkligen inget för Gustav. Till en början.

– I början suger det! Det var precis som de där skräckhistorierna man hört om att göra lumpen. Du behöver ju ställa om hela ditt liv, säger Gustav och skrattar.

Men när den första chocken lagt sig började en helt annan känsla ta plats. En känsla som infann sig när han lärde sig att ta hand om andra, inte bara sig själv.

– Det liksom kastas ansvar på dig och du måste verkligen ta vara på ansvaret, annars kan alla andra råka illa ut. Jag växte enormt som människa under de där tre månaderna, säger Gustav.

Har ofta tagit ledarrollen

Han valde att fullfölja hela den militära grundutbildningen på elva månader och började sedan tjänstgöra som soldat. Det blev även ett par månaders civila studier, men ganska snart stod det klart att det var inom Försvarsmakten han ville arbeta. Närmare bestämt som ledare inom Försvarsmakten.

– Jag har nog alltid fått den där ledarrollen, både i mitt kompisgäng och andra sammanhang. Jag tror att det har att göra med att jag är bra på att se alla individer, att se styrkan i gruppen. Ensam kommer man inte långt.

Att läsa på Officersprogrammet blev ett naturligt steg. Och han känner verkligen att han hamnat rätt.

– Det blev särskilt tydligt under samtalsutbildningen när vi fick lära oss hur man formar en grupp och hur man leder in andra människor på rätt bana. När vi kom ut och gjorde praktiska övningar kände jag att det som vi läst om verkligen funkar. Det blev lite av en aha-känsla.

Fördelar med att bo och studera på samma ställe

Gustav och hans studiekompisar både bor och pluggar på Karlbergs slott i Solna. Boendet kostar inget för studenterna och de som vill åka hem över helgerna behöver inte betala för hemresorna. Måltiderna ingår också, i matsalen serveras frukost, lunch och middag. När Gustav inte studerar gillar han att springa och träna. Det finns en mängd olika träningsformer att välja mellan, allt från klättring och fäktning till yoga och crossfit. Det ordnas också mycket sociala aktiviteter, på onsdagar är det pubkväll och ett par gånger om året arrangeras bal på slottet.

– Gemenskapen blir väldigt stark när man bor så nära varandra. Jag tycker att det är särskilt roligt att skolan präglas så mycket av traditioner. Varje år har vi till exempel något som heter Vikingablotet, då klär vi ut oss till vikingar och så ska man sno varandras flaggor. Efteråt äter vi grillat vildsvin tillsammans och har kul i mässen. Det är ett roligt sätt att komma närmare varandra och välkomna nya studenter.

Drömjobb med många möjligheter

Framtiden då? Gustav har justerat siktet, numera är det definitivt inställt på en karriär i försvaret.

– Jag vill komma tillbaka till den plats där jag är utbildad från början. Min dröm är att en dag bli chef över P4 Kvarn, det finns oändliga möjligheter där. Jag vill vara drivande i att Försvarsmakten ska växa, det är något jag tror är viktigt för hela samhället.

Fakta: Gustav Lindberg

Ålder: 24 år
Läser: Officersprogrammet, inriktning krigsvetenskap, markstrid.
Bra egenskaper som officer: “Ansvarstagande, uppgiftsglädje och en vilja att alltid utvecklas för du är aldrig fullärd”.

2018-11-20
2023-12-14