John Kingstedt

Mångfalden överraskade

Det mindre formatet och undervisning som inte bygger på storföreläsningar lockade John Kingstedt att söka till Försvarshögskolan. Perspektivet med militärt–civilt samarbete och hans intresse för ledarskap gjorde att han valde att läsa Ledarskap under påfrestande förhållanden.

– Det viktigaste jag har lärt mig är nog detta, att även om inte jag blir chef har jag fått en inblick i vilka kvaliteter man söker hos en chef. Till exempel, hur jag skulle vilja att någon behandlade mig i en kris och hur jag kan förklara utifrån fakta och forskning varför jag tycker så.

Är det något som har överraskat dig?

– Jag ville inte gå på en högskola tillsammans med 40 000 19-åringar. Därför sökte jag mig hit. Ändå blev jag överraskad av mångfalden. På påbyggnadskursen går flera etablerade chefer, personer med militär bakgrund och så yngre personer, som jag, och ännu yngre. Även bland lärarna finns olika perspektiv på till exempel politik och försvar som gör undervisningen spännande.

Vad vill du göra i framtiden?

– Kanske jobba på MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap). Nu ska jag skriva en uppsats och kartlägga hur deras broschyr Om krisen kommer, som skickades ut till alla hushåll i Sverige i våras har tagits emot. Tror människor att krig är ett reellt hot i Sverige i dag? Det är en fråga jag kommer att fördjupa mig i.

Har du några råd till blivande studenter?

– Var ute i god tid, kurslitteraturen kan ta slut fort på biblioteket. Våga bli sedd i föreläsningssalen och delta i diskussionerna, då blir det mycket roligare. Och köp kaffekort!

2019-02-21
2022-10-24