Bild på Tilde Björkman

Tilde om Erasmusutbyte i Skottland

Tilde Björkman kände sig rastlös och ville uppleva en ny plats. I St. Andrews lockade både det skotska höglandet och själva skolan, som klassas som ett av de tre bästa universiteten i Storbritannien. Dessutom visade sig surfen här vara över förväntan, och med en bra våtdräkt så gör tydligen inte kylan så mycket.

Hur håller du kontakt med kompisar och familj?

Min pappa kommer om några dagar och stannar en långhelg. Sen gör sociala medier och FaceTime det väldigt enkelt att hålla kontakt.

Har det blivit så som du tänkt dig?

Allting är väldigt mycket över förväntan. Kurserna är otroligt intressanta och det är mycket eget ansvar, betydligt mer än hemma skulle jag säga. Men det bidrar med att man får pröva sina vingar lite.

Behövdes det mycket jobb för att åka utomlands?

Det krävs en hel del pyssel och pappersarbete i ansökningsprocessen, men oj så värt det! Det här är en så bra erfarenhet inför framtida jobb också.

Hur bor du?

Det är helt fantastiskt! Det är ett stort slottsliknande hus byggt 1865 med spiror och torn. Skolan bidrar med boende om man är utbytesstudent, och det ger många möjligheter att lära känna folk.

Vad är mest annorlunda och exotiskt för dig?

Traditionerna helt klart! Universitetet är grundat 1413, så under åren har det skapats väldigt många akademiska traditioner... En sak som sticker ut är ens ”akademiska familj”. Det är som ett mentorskap, där äldre studenter introducerar en till skolan och staden. Man väljer själv vilken familj man vill tillhöra.

Hur är det att studera på engelska?

De andra på mina kurser är britter och amerikaner, så det mest utmanande har varit att våga ta plats under seminarierna och formulera argument på akademisk engelska i helt nya ämnen. Det tog ett par seminarier att bli varm i kläderna och hitta tillbaka till mitt självförtroende. Men nu går det strålande!

Hur ser ditt kompisgäng ut?

Det är en mix från olika länder – några britter, några amerikaner, en tjej från Ukraina och så min svenska vän. Med olika nationaliteter, bakgrunder och erfarenheter blir det intressanta och roliga samtal. Dessutom är det perfekt för att bolla idéer för uppsatser och uppgifter. Man får många nya perspektiv som man kanske inte hade tänkt på innan.

Var brukar du sitta och plugga?

Jag och mina vänner pluggar på något av alla bibliotek eller caféer i byn. En fördel med en studentstad som St. Andrews är att otroligt många byggnader tillhör universitetet. Det finns vrår och källarvalv och alla möjliga platser där man kan plugga ostört.

Vad gör du på fritiden?

Surfen här är över förväntan, och med en bra våtdräkt så gör inte kylan så mycket. Jag är med i skolans Crosscountry club och springer några dagar i veckan med dem. Det är ett otroligt bra sätt att se omgivningarna på. Sen går jag på kroki med skolans Art society och utöver det är det en hel del event av olika slag. Baler, jazzkvällar, fester och modevisningar…

Vad var du nervös för?

Jag undrade om jag skulle hitta vänner. Men St. Andrews är ett väldigt internationellt universitet och folk är intresserade när man berättar att vart man kommer ifrån. Alla jag har träffat är otroligt välkomnande och studenter från alla årskullar har välkomnat mig in i deras kompisgäng.

Skulle du rekommendera fler att plugga utomlands?

Absolut! Det är en otrolig upplevelse. Det är ett bra sätt att testa och utmana sig själv, både i fråga om att skapa sig nya vänner och kontakter men även i att sköta allt det administrativa och lära sig att anpassa sig till en ny miljö, arbetssätt och kultur.

Vad kommer du sakna mest när du kommer hem till Sverige?

De vänner jag har fått här hamnar högst upp på den listan. Men även arkitekturen, alla gamla monument och ruiner och att alltid kunna se havet, nästan oavsett vart man är. Det är också något charmigt med att gå in till staden och alltid springa på folk man känner. Sedan kommer jag nog sakna alla aktiviteter som är kopplade till skolan, som jazzkvällar, kroki, temakvällar och liknande.

Studerar: Statsvetenskap

Utbytestermin på: St. Andrews University