Jacob Birkeland, årets alumn 2023

Försvarshögskolan gav verktygen för framgångsrikt ledarskap i näringslivet

Tiden på Försvarshögskolan gav Jacob Birkeland verktygen som krävs för ett ledarskap i näringslivet. I dag är han globalt ansvarig för press och public affairs på Skanska. Nu tilldelas han priset för Årets Alumn vid Försvarshögskolan.

– Att bli utsedd till Årets Alumn är en stor ära och en påminnelse om hur viktig min tid vid Försvarshögskolan har varit för min karriär, säger Jacob Birkeland.

Redan som tonåring var Jacob Birkeland, 38 år, fascinerad av de stora samhällsfrågorna och önskade att bidra till något större.

Med en grundutbildning inom socialantropologi fann Jacob Birkeland en unik möjlighet att fördjupa sin förståelse för komplexa samhällsfrågor vid Försvarshögskolan.

– Där fick jag möjlighet att bryta ner stora, komplexa frågor till mindre delar, vilket gav mig en unik förståelse för globala konflikter och kriser. Det handlar om att förbättra och skydda allt det som vi håller kärt: vår demokrati, våra friheter och rättigheter, berättar han.

Efter att ha avslutat sin utbildning inom Internationell kris och konflikthantering vid Försvarshögskolan, har Jacob Birkeland haft en mångsidig karriär. Han har arbetat som politisk sekreterare i riksdagen, med psykologiska operationer i konfliktområden och som presschef samt politiskt sakkunnig till handelsministern. Dessa erfarenheter har gett honom en bred förståelse för olika aspekter av samhällsstyrning och internationella relationer.

– Varje roll jag har haft har gett mig nya perspektiv och lärt mig vikten av att vara öppen för nya idéer och tillvägagångssätt, förklarar han.

Uppmuntrar till samarbete över sektorsgränser

Som Årets Alumn vid Försvarshögskolan hyllas Jacob Birkeland med motiveringen: ”Jacob har gedigna erfarenheter från både den offentliga och privata sektorn, något som gör honom värdig bemärkelsen. Idag arbetar han i skärningen mellan det offentliga och det privata, något som är en uttalad ambition från Jacob sedan tiden på Försvarshögskolan.”

– Jag har alltid varit intresserad av hur olika delar av samhället kan lära av varandra. Försvarshögskolan har varit fantastisk på att bryta ner barriärer och uppmuntra till samarbete över sektorsgränser. Något som bara blir viktigare i och med uppbyggnaden av totalförsvaret, säger Jacob Birkeland.

Tiden vid Försvarshögskolan ser han tillbaka på med stor värme. De hade en stark gemenskap och en stimulerande läromiljö med ambitiösa studenter och engagerade lärare, vilket har varit av stor betydelse för Jacob Birkelands karriär.

Han lyfter också hur positivt det är att skolan genom utnämningen av Årets alumn håller ett stort alumninätverk levande och aktuellt.

–Jag blev jätteglad när jag när jag fick beskedet, jag vet ju delvis vilka som har pluggat på Försvarshögskolan under åren. Det är mer än ett decennium sedan jag gick där, så det gör mig ännu mer ödmjuk och glad.

Gedigen utbildning med en vilja att lära och utvecklas

I dag arbetar Jacob Birkeland på Skanska som globalt ansvarig för press och public affairs.

– Min roll på Skanska innebär att jag får vara en del av ett team som bland annat driver på klimatomställningen i vår bransch. Att få bidra till detta arbete är helt kart givande, fortsätter han.

Det som Jacob Birkeland drivs av i sin roll i dag är att få vara en liten kugge i det stora maskineri som Skanska utgör. Han påminner också om vikten av att ha roligt på jobbet och inte bara prata om det långsiktiga syftesdrivna arbetet.

Jacob Birkelands syn på ledarskap är präglat av hans erfarenheter från både militära och civila roller, vilket ger honom en unik insikt i vad effektivt ledarskap verkligen innebär. Det han tar med sig från Försvarshögskolan är ödmjukheten att det ofta inte är som man tror.

– Det är väldigt få människor som sitter på hela sanningen och det är ganska sällan som du själv sitter på hela sanningen, reflekterar han.

Han betonar också att ledarskap är en praktisk färdighet som man måste lära sig, det går inte att bli en bra ledare genom att enbart läsa i böcker, det handlar om att se människor. Det Försvarshögskolan har gett honom är en verktygslåda för att ta sig an en komplex situation som chef eller ledare. Och kanske viktigast av allt, modet att våga ta beslut och sedan stå för dem.

Jacob Birkelands resa från Försvarshögskolan till en ledande position i näringslivet visar hur en gedigen utbildning, kombinerat med en vilja att ständigt lära och utvecklas, kan leda till en betydelsefull och mångsidig karriär.

– Att bli utsedd till Årets Alumn är en stor ära och en påminnelse om hur viktig min tid på Försvarshögskolan har varit för min karriär, avslutar Jacob Birkeland.

2023-11-22
2023-12-19