Utställning visar 200 år av högre militärutbildning

Försvarshögskolans 200-årsjubileum firas under hela 2018. Men vad har egentligen hänt under 200 år av högre militärutbildning? I Anna Lindh-bibliotekets jubileumsutställning finns böcker och dokument som visar Försvarshögskolans väg från artilleriläroverk till modernt akademiskt lärosäte.

Längs väggarna i utställningen löper en tidslinje från 1818 fram till idag.

I anslutning till årtalen har bland andra bokbindaren Nils-Göran Nilsson och bibliotekarien Ulv Mattsson placerat ut föremål ur Anna Lindh-bibliotekets samlingar med historiska böcker och dokument.

Tanken är att varje föremål ska vara ett nedslag i utbildningen eller forskningen från en viss tidsepok.

— Utställningen handlar om Försvarshögskolans historia, hur utbildningen och forskningen har växt fram under 200 år och hur det syns i bibliotekets samlingar. Syftet med utställningen är att fira jubileet, men också att kunna skapa en känsla av identifikation och tillhörighet, berättar Ulv Mattsson.

200 år av Försvarshögskolans vardag

I utställningar över historiska böcker och dokument är det ofta de unika och storslagna verken som hamnar i fokus.

Men för att kunna visa hur det egentligen har gått till på Försvarshögskolan genom tiderna har man här valt ett annat spår:

— Det är till synes lite vardagliga böcker, till exempel läroböcker som använts i undervisningen. Sådant brukar aldrig visas i en utställning över rara böcker. Men det är kanske den mest betydelsefulla delen, eftersom den verkligen varit med och format hur den högre militära utbildningen har sett ut genom historien, berättar Nils-Göran Nilsson.

Liten bok med stor betydelse

Den som tittar noga kan se att det ändå finns inslag som sticker ut.

Framför allt en till synes blygsam bok som i själva verket haft stor betydelse för högre militär utbildning under mycket lång tid: generalstabschef och krigsminister Hugo Raabs förslag till inrättandet av en krigshögskola från 1876.

I förslaget kritiserade Raab den dåvarande faktabetonade utbildningen och ville istället se ett större fokus på elevens förståelse och förmåga att utvärdera skeenden för att kunna handla taktiskt riktigt.

Därmed anses hans förslag vara det första steget mot dagens officersutbildning med grund i akademiska principer.

Historiska böcker i all ära...

Den som istället är ute efter mer samtida lästips kan besöka utställningsdelen där bland andra rektor Romulo Enmark ger sina bästa tips på läsvärda fackböcker som finns att låna på Anna Lindh-biblioteket.

Rektor Romulo Enmark inviger jubileumsutställningen.

Öppet för alla

Utställningen står i ljushallen på Försvarshögskolan på Drottning Kristinas väg 37 under hela 2018 och är öppen för allmänheten.

Hitta till oss

Puff bild
Jubileumsceremoni med kunglig glans
Läs om Försvarshögskolans jubileumsceremoni och se talen här.

2018-10-03
2019-04-03
Kunde inte hitta någon användare med e-postadressen ulv.mattsson@fhs.se.