Ulrika Palm, 2018 års mottagare av Siegrothska priset

Ulrika Palm får Siegrothska priset 2018

Kapten Ulrika Palm tilldelades Siegrothska Priset 2018 under årets högtidsdag vid Försvarshögskolan.

Siegrothska är ett ungt pris med en lång historia och tradition från Kungliga Södermanlands Regemente. Priset går till militära lärare som utmärkt sig i pedagogisk skicklighet.

Årets mottagare, Ulrika Palm, arbetar som huvudlärare i ledarskap vid Försvarsmaktens logistik- och motorskola. Där undervisar hon bl.a. officersprogrammets kadetter i samband med deras verksamhetsförlagda utbildning (VFU).

– Det känns kul och ärofyllt att få priset. Jag är extra glad över att det var mina kadetter som nominerade mig, för då känns det som om det kommer från roten, säger Ulrika Palm.

Hur ska en bra pedagog vara?

– Lyhörd mot eleverna. Jag brukar säga till eleverna att vi är varandras förutsättningarna. Om eleverna inte svarar på det jag gör blir det inte bra för undervisningen. Det är därför viktigt för mig att vara lyhörd, lyssna in och ha förmåga att anpassa utbildningen till både individen och kollektivet.

Pristagaren får, förutom ära och diplom, 20 000 kronor och Siegrothska medaljen.

Ulrika Palm, mottagare av Siegrothska Priset 2018

2018-12-13