Robert Egnell

Robert Egnell ny rektor för Försvarshögskolan

Regeringen har utnämnt professor Robert Egnell till ny rektor för Försvarshögskolan. Egnell, som är professor vid lärosätet, tillträder den 1 april och ersätter Romulo Enmark som varit rektor sedan 2011.

– Jag är övertygad om att Robert Egnell är rätt person att leda Försvarshögskolan in i den nya era som just inletts med examenstillstånd på avancerad och forskarutbildningsnivå, säger Peter Egardt, ordförande i Försvarshögskolans styrelse.

Robert Egnell är professor i ledarskap vid lärosätet och fram till 18 februari var han chef för institutionen för säkerhet, strategi och ledarskap.

– Det är väldigt hedrande att bli rektor för Försvarshögskolan. Min företrädare, Romulo Enmark, har gjort ett enastående arbete med att ta lärosätet ur en vid tidpunkten ganska svår situation till dagens framgångsrika civil-militära mötesplats med utbildningar på samtliga akademiska nivåer. Det går oerhört bra för oss men vi har fortfarande stor potential att stärka vår position både nationellt och internationellt. Jag ser fram emot att arbeta med detta, säger Robert Egnell.

Om Robert Egnell

Robert Egnell är professor och chef för Institutionen för säkerhet, strategi och ledarskap. Han disputerade vid Department of War Studies vid King's College, London, 2008. Mellan 2012 och 2015 var han tjänstledig för att arbeta som Visiting Professor och Director of Teaching inom Security Studies Program vid Georgetown University. Innan han kom till FHS var han förste forskare vid Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) där han fokuserade på fredsfrämjande insatser, afrikansk säkerhet och civil-militära relationer. Dessförinnan var han assisterande lektor vid Universitetet i Dar es Salaam, Tanzania där han undervisade internationella relationer, statskunskap och konflikthantering.
Robert Egnell är reservofficer och har bland annat genomfört internationell tjänst i i Kosovo (KS01).

2019-03-14
2022-05-09