Forskare prisade för bästa artikel vid internationell konferens

Forskare prisade för artikel

Från vänster: Gazmend Huskaj, doktorand i cyberoperationer; Mats Carlerby, militär lärare och forskare i ledningsvetenskap; David Alberts, ordförande för konferensen; Ken Teske, programansvarig för konferensen; Anders Josefsson, militär lärare i ledningsvetenskap samt Ulrik Spak, lärare och forskare i ledningsvetenskap.

Forskare vid Försvarshögskolan fick pris för bästa artikel vid konferensen International Command and Control Research & Technology Symposium. Artikeln handlar om uppdragstaktik vid cyberoperationer.

– Det är ett fint erkännande för vår artikel. Konferensledningen framhöll bland annat modellen vi utvecklade för att analysera hur ledning ska designas beroende på situationens karaktäristik och insatssystemets ledningsbehov, säger överstelöjtnant Anders Josefsson som skrivit artikeln tillsammans med Björn Marcusson och Arne Norlander vid Försvarshögskolan samt generallöjtnant Joseph Anderson vid amerikanska armén.

Här kan du läsa artikel in sin helhet: Mission Command when waging cyber operations

Motiveringen

Så här lyder motiveringen till priset:

Good fit for this year’s cyber theme. Good analysis of the two case studies as they pertained to OCO and DCO operations. Great use as the described Dynamic Model. Logically structured paper – covers mission command and two cases: Stuxnet and Maersk. Addresses a current high priority area (cyber security) where improved capabilities are needed. Provides important conclusions and considerations for adoption in military organization. Complexity theory: the most effective way to solve dynamic and interrelated problems is by decentralized decision making and action close to source of complexity. Good concept and model for the C2 philosophy and method. Paper flow well and is logical. Well written paper. Deep dive into command and control. Audience will leave with a better understanding of C2. Judges assessment criteria via real world events situation. It is applicable across the Community of users.

Fem artiklar totalt

Konferensen, som arrangeras av ideella organisationen International Command and Control Institute, samlade lärare och forskare från bland annat Australien, Nya Zeeland, Indien, Sydafrika, Brasilien USA, Kanada samt de flesta europeiska länder.

Utöver den vinnande artikeln återfanns Försvarshögskolans forskare och lärare i ytterligare fyra artiklar vid konferensen:

Sensor C2 in a future operational environment - A Suggestion for an experimental study
Mats Carlerby, fil. dr., Försvarshögskolan och Björn Johansson, fil. dr, Linköpings universitet

Data Collection and Research in CDXs - Command and Control, Cyber Situational Awareness and Intelligence Perspectives on Cyber Defense
Magdalena Granåsen, MSc, Linköpings universitet; Gazmend Huskaj, MSc, Försvarshögskolan och Stefan Varga, MSc, KTH

An initial assessment of the Endeavour space dimensions
Björn Johansson, fil. dr, Totalförsvarets forskningsinstitut, Linköping; David Alberts, fil. dr., Ic2I; Oscar Bjurling, MSc, Linköpings universitet och Jacob Weilandt, MSc, Linköpings universitet

Effective and efficient command and control: A concept method for inquiring the impact of visual representation on order quality
Ulrik Spak, fil. dr, Försvarshögskolan

2019-11-04