Vicerektor Ewa Skoog Haslum blir ny marinchef

Försvarshögskolans vicerektor, flottiljamiral Ewa Skoog Haslum har utnämnts till ny marinchef. Hon lämnar därmed uppdraget som vicerektor vid Försvarshögskolan den 1 februari 2020.

Överbefälhavaren har i dag utsett Ewa Skoog Haslum till ny marinchef från den 1 februari. Hon befordras samtidigt till konteramiral.

- Jag är hedrad över mitt kommande uppdrag och det ska bli härligt att få komma ”hem” till Marinen igen men kommer såklart att sakna Försvarshögskolan och alla oerhört underbara människor som arbetar här. Men vi ska se till att knyta bra band framöver, säger Ewa Skoog Haslum.

Skoog Haslum är idag vicerektor och högsta ansvarig för utbildningen vid Försvarshögskolan.

– Det har varit en stor förmån och glädje att få arbeta med Ewa. Vårt samarbete har betytt mycket för mig personligen och Ewas ledarskap och engagemang har på många sätt bidragit till Försvarshögskolans utveckling, säger rektor Robert Egnell.

Skoog Haslum blev vicerektor vid Försvarshögskolan i mars 2017. Ny vicerektor blir brigadgeneral Fredrik Ståhlberg.

Försvarsmaktens nyhet om utnämningen

2019-12-11