Försvarshögskolan i Almedalen 2022

Det svenska totalförsvaret är under uppbyggnad och Sveriges regering har lovat att höja försvarsbudgeten till 2 procent av BNP. Men vad ska resurserna satsats på och hur ser ett svenskt totalförsvar anpassat för nutida hotbilder ut? Och vad är egentligen försvarsvilja och hur påverkar den återuppbyggnaden av totalförsvaret? Det är några av frågorna som Försvarshögskolans forskare och experter är med och diskuterar under årets Almedalsvecka.

Försvarshögskolan är på plats under Almedalsveckan i Visby den 3—7 juli.

2022-06-03
2023-06-05

Skyddsrum eller cyberförsvar – hur ska totalförsvaret rustas för framtiden?

Russian warship, go f*** yourself - om vikten av försvarsvilja

Kriget i Ukraina har återigen visat på försvarsviljans betydelse om ett mindre land ska kunna trotsa de militära oddsen mot en större angripare. Men vad är egentligen försvarsvilja och vad är värt att försvara?
Datum: 5 juli 2022
Tid: 15.45-16.45
Plats: Gotlands soldathem, Klinttorget 4, Visby

Flera chanser att höra våra experter

Du kan också lyssna på forskare och experter från Försvarshögskolan i seminarier som andra organisationer arrangerar. Länkarna leder till Almedalsveckans officiella program.

Söndag 3 juli

Måndag 4 juli