Försvarshögskolan ställer sig bakom SUHF:s uttalande om oro för studenter och universitetsanställda i Iran

Försvarshögskolan ställer sig bakom Sveriges universitets och högskoleförbunds, SUHF:s, uttalande om oro för situationen för studenter och universitetsanställda i Iran.

SUHF skriver att de är djupt oroade över den rådande situationen för studenter och universitetsanställda i Iran.

SUHFs uttalande 221003: Studentdemonstrationerna i Iran fortsätter. Demonstrationerna mot regimen startade efter att Mahsa Jina Amini arresterades av den iranska moralpolisen och senare dog i polisens förvar den 16 september. Internationella media rapporterar idag att iranska säkerhetsstyrkor hade utplacerat tårgas och avlossat skott mot demonstrerande studenter vid Sharif University of Technology i Teheran. Enligt uppgifter är universitetet nu stängt.

SUHF står upp för demokrati och mänskliga rättigheter och värnar om yttrandefrihet och rätten till ickevåldsprotester. SUHF anser att det pågående våldet i Iran mot universitetsdemonstranter är oacceptabelt.

Uttalandet på Sveriges universitets & högskoleförbunds webbplats

2022-10-04