Marcus Wandt talar inför ett fullsatt Sverigesalen

Marcus Wandt talade inför den fullsatta Sverigesalen. Foto: Anders G Warne.

Besök av astronaut Marcus Wandt

Måndagen den 19 februari besökte Sveriges tredje astronaut Marcus Wandt Försvarshögskolan för ett samtal om hot och möjligheter inom rymddomänen.

Sverigesalen var fullsatt när Marcus Wandt besökte Försvarshögskolan. Han inledde med att berätta om sin resa till rymdstationen ISS och svarade på frågor från studenter och medarbetare.

Marcus Wandt i Sverigesalen

Marcus Wandt. Foto: Anders G Warne.

Därefter följde ett panelsamtal med Försvarsmaktens rymdchef överste Ella Carlsson och Christer Nilsson, ställföreträdande generaldirektör på Rymdstyrelsen. Marcus Wandt berättade bland annat om hur samarbetet fungerade på ISS och vilka aspekter från officersutbildningen han hade mest nytta av under sin resa. Samtalet modererades av Försvarshögskolans rektor Robert Egnell.

Panelsamtal i Sverigesalen

Moderator Robert Engell, rektor vid Försvarshögskolan, överste Ella Carlsson, Försvarsmaktens rymdchef, Marcus Wandt och Christer Nilsson ställföreträdande generaldirektör på Rymdstyrelsen. Foto: Anders G Warne.

2024-02-21
2024-02-21