Profilbild för Priscyll Anctil Avoine

Priscyll Anctil Avoine

Biträdande lektor

Beskrivning om dig själv
Jag är forskare inom feministiska krigsstudier och biträdande lektor vid institutionen för krigsvetenskap vid Försvarshögskolan (Sverige). Tidigare var jag Vinnova/Marie Curie/SSHRC postdoktor vid statsvetenskapliga institutionen vid Lunds universitet (Sverige), och jag tog min PhD vid Université du Québec à Montréal (Kanada, 2022) i statsvetenskap och feministiska studier. Jag är också aktivt engagerad i verksamheten vid Fundación Lüvo Kollektiv (Colombia, Kanada), där vi arbetar med feministiska och antirasistiska projekt, samt i utgivningen av Revista Lüvo. Jag har mer än 10 års erfarenhet av forskning och genusrådgivning med icke-statliga organisationer, organisationer i det civila samhället, universitet samt feministiska kollektiv och kvinnokollektiv.

Forskningens inriktning

Min forskning fokuserar på förkroppsligade och känslomässiga processer i samtida krig och efterkrigsmiljöer, med särskild fokus på kvinnliga före detta kombattanters militans efter nedrustningen. Senast har min forskning främst fokuserat på två specifika väpnade konflikter, Nepal och Colombia, och analyserat kvinnliga före detta kombattanters politiska militans under och i efterdyningarna av vänsterns väpnade kamp i dessa två länder. Som sådan ligger mina forskningsområden huvudsakligen i skärningspunkten mellan krigs- och genusstudier inom feministiska internationella relationer området. Du kan se mina aktuella projekt direkt på min webbplats (se länk nedan).

Handlening

Jag är intresserad av att handleda studenter som forskar inom krigsvetenskap, feministiska säkerhetsstudier och internationella relationer i stort. Inom dessa områden är jag mest engagerad i poststrukturella, dekoloniala och intersektionella förhållningssätt till metoder, pedagogik och aktivism. Jag skulle särskilt gärna vilja diskutera ämnen som rör förkroppsligande och känslor i krig, DDR-processer, vänsteruppror, kvinnors och icke-binära personers revolutionära engagemang samt colombiansk politik. Kontakta mig så vi kan ta en fika och diskutera gemensamma forskningsintressen!

Följ mig på sociala medier

Senaste publikationer