Utveckling av grupp och ledare, UGL grundkurs

Kursen vänder sig till dig som vill utvecklas som ledare och medarbetare. Den hjälper dig att förstå hur grupper fungerar samtidigt som du själv får en djupare insikt i hur du påverkar och påverkas av andra.

Genom upplevelsebaserad inlärning får du uppleva hur en grupp utvecklas, vad som händer i gruppen under utvecklingen och vad som främjar respektive hämmar en positiv utveckling. Du får förståelse för hur känslor, värderingar och normer påverkar gruppen, och vilka drivkrafter som ligger bakom olika beteenden. Du får också lära dig vilka problem du kan stöta på som ledare under gruppens utveckling, och hur du hanterar dem.

Kurstillfällen

Kursen genomförs i en grupp på åtta till tolv personer under fem dagar i följd på internat. För att du ska få ut så mycket som möjligt av kursen kommer du inte känna någon av de andra deltagarna sen tidigare. Med en blandad grupp utan tidigare kunskap om varandra blir perspektiven fler och möjligheterna att säga det man känner och utvecklas större.

Kursen genomförs med två särskilt utbildade och av Försvarshögskolan licensierade handledare. Efter avslutad kurs får du en komplett dokumentation av utbildningen och ett utbildningsintyg.

Målgrupp

Kursen vänder sig till alla i behov att utvecklas som ledare, chef eller inte chef. Men din UGL-utbildning är krävande med långa arbetsdagar och mycket personligt engagemang, så du bör vara vid normal psykisk hälsa.

Då utbildningen tar mycket av ditt fokus under kursdagarna, även på kvällarna, är det en fördel att meddela kollegor och andra i din omgivning att du inte kommer att vara lika tillgänglig som i vanliga fall. Du kommer också få ut mer om du kan fokusera helt på kursen.

Mål

Efter kursen ska du ha utvecklat din förmåga att kommunicera och ge feedback. Du ska förstå de olika stadierna i en grupps utveckling och hur beslutsfattande och ledarskap i en grupp går till.

Anmälan

Gör din anmälan genom att klicka på knappen Anmälan öppen. Om en kurs är fullbokad kan du göra en reservanmälan. Några veckor innan kurstillfället får du en kallelse med praktisk information runt din kurs.

Bokningsvillkor

Kursen kan beställas av en juridisk person, t.ex. ett företag eller en organisation. En privatperson eller en enskild firma kan inte vara beställare av uppdragsutbildning. Det är Förordningen för uppdragsutbildning vid statliga högskolor och universitet, SFS 2002:760, som reglerar detta.

Utbildningsnivå

Annan

Poäng

Ej poäng

Startperiod

Löpande

Inga förkunskaper krävs.

Se respektive tillfälle

Undervisningsspråk

Kostnad

Kursavgift: 30 000 kr exkl. moms. Internatkostnad (f.n. ca 2 500 kr /dygn exkl. moms) tillkommer.

Studietakt

Enstaka dagar

Uppdrag

Har du frågor om kursen ta kontakt med Ledarskapsutbildningar.

Du når oss på e-post: ledarskapsutbildningar@fhs.se

Publicerad 2018-07-01 Uppdaterad 2024-03-05