Marcus Johansson, till höger, framför triumfbågen i Paris.

Äventyr i Saint-Cyr

När Marcus Johansson läste sin sista termin på officersprogrammet skrev han inte sin uppsats hemma i Sverige — utan på Frankrikes mest ansedda militärhögskola: Saint-Cyr i Bretagne.

Internationell konferens väckte reslust

Under sin tid på Officersprogrammet fick Marcus möjligheten att delta på en konferens om framtidens konflikter i Afrika. Konferensen genomfördes på Saint-Cyr.

— Det gav mig blodad tand att åka iväg igen! Alla eventuella farhågor jag hade om att plugga utomlands försvann, så inför uppsatsskrivandet på sista terminen sökte jag till Erasmusutbytet på Saint-Cyr. Och det har jag inte ångrat en sekund, berättar Marcus.

Hur var det att bo och plugga i Frankrike?

— Bara positivt. Saint-Cyr har ett väldigt starkt internationellt samarbete. Där finns studenter från 28 olika nationer, allt från amerikaner till sydkoreaner till togoleser. Trots mångfalden av nationer uppfattades vi svenskar som ganska exotiska. Jag fick exempelvis flera gånger förklara att det inte är vinter året om i Sverige.

Maten var också ett kapitel för sig. Där äter man inte frukost. Eller ja, gör man det så är det baguette med nötcrème och kaffe – inte i en kopp – utan i en skål. Däremot är både lunch och middag en trerättersanrättning. Så jag klagade inte. Maten var supergod, förutom den där gången det serverades kotunga...

Några andra kulturkrockar?

— Patriotismen var så mycket starkare där än hemma. Man knyter an till militära traditioner på ett helt annat sätt. Exempelvis är det uppställning flera gånger om dagen, och på fredagar hissas Trikoloren under högtidliga former och hela bataljonen sjunger Marseljäsen. Fransmännen sjunger också nästan alltid när de marscherar i formation, ofta sånger om att minnas och värdesätta de som har stupat, eller om kärleken till landet. Det är en svår känsla att beskriva, att se ett marininfanterikompani komma marscherandes i solnedgången, sjungandes i stämmor. Riktigt maffigt!

Synen på hierarki är också annorlunda. Man pratar inte med de som inte är på ”samma nivå” som en själv. Du kan inte gå fram till någon som har en högre grad och inleda ett samtal, däremot hälsar man på alla med en grad eller en titel – oavsett om den är militär eller civil. Som student på Officersprogrammet kan du under din sista termin skriva ditt självständiga arbete på något av Försvarshögskolans partnerlärosäten i Europa genom utbytesprogrammet Erasmus+. Du får en möjlighet att på djupet förstå vem du är och hur du fungerar under olika förhållanden.

Vad handlade din uppsats om?

— Jag gjorde en jämförande studie mellan de militära sjukvårdssystemen i Sverige och Frankrike. Hur skiljer sig de olika systemen åt och när övergår ansvaret från de militära myndigheterna till de civila? I Sverige har vi ju inte lika mycket erfarenhet av internationella insatser som fransmännen har, och jag tyckte det var intressant att studera hur andra länder än USA, som vi ju vanligtvis sneglar på, hanterar frågan.

Hur var det att plugga till officer?

— Det bästa valet jag gjort i mitt liv! Jag har tidigare läst statsvetenskap på universitetet, och det går verkligen inte att jämföra hur det är att plugga på ett vanligt program med hur det är att plugga på officersprogrammet. På officersprogrammet utvecklar du så mycket mer än ditt kunnande inom specifika ämnen. Du får en möjlighet att på djupet förstå vem du är och hur du fungerar under olika förhållanden!

Det är en sak att exempelvis teoretiskt studera stress och en helt annan sak att uppleva den precis innan du ska kasta dig ut ur ett flygplan. Jag fick under min studietid det bästa av tre världar. Den akademiska kunskapen, det praktiska kunnandet och en ökad självkännedom.

Puff bild
Utlandsstudier inom Erasmus+
Som student kan du spendera en del av din utbildning på något av Försvarshögskolans partnerlärosäten.
Puff bild
Utlandsstudier ett självklart val
Eric Bäcklund tvekade inte en sekund inför möjligheten att plugga utomlands via Erasmusutbytet.

2018-03-02
2020-12-10