Kadettkårens ordförande.

Kadettkåren hälsar välkommen!

Joel Pettersson är ordförande för Kadettkåren och lovar att det går fort att komma in i gemenskapen på skolan – både tack vare sociala aktiviteter och genom att man bor, tränar, äter och pluggar tillsammans. Och vill du engagera dig, ja då är du varmt välkommen.

Kadettkåren har till uppgift att utveckla Officersprogrammet ur kadetternas perspektiv, och vara länk och representant i dialogen med Försvarshögskolan och Försvarsmakten. En annan uppgift, som sköts av det studiesociala utskottet Höga rådet, är att ansvara för aktiviteter för kadetterna på Officersprogrammet.

– Alla är välkomna i Kadettkåren. Du kan driva en fråga, som att utveckla jämställdhetsarbetet eller studiemiljön, engagera dig i någon av aktiviteterna, starta upp någon ny aktivitet eller bara vara med och ha kul.

Det går alltid att be om hjälp och vi konkurrerar inte med varandra.

Traditioner ger guldkant och gemenskap

En del sociala aktiviteter är nya, medan andra har sina rötter långt bak i tiden. Den allra första kullen kadetter mönstrade in på Karlbergs slott i november 1792.

– Det är en speciell känsla att så många gått på de här golven före oss. Traditionerna förändras och moderniseras så att de passar vår tid, och vi förvaltar arvet.

Kadetterna samlas kring allt från pubkvällar, den årliga vinterbalen och Lillejul till middagar och spex. Och så förstås det årliga Vikingablotet.

– Här möts den äldre och yngre årskullen. Vi klär ut oss till vikingar, kör capture-the-flag, dragkamp och en mängd andra tävlingar. Sen grillar vi vildsvin och har gemensam fest. Den här traditionen är 60 år gammal och startade just för att skapa gemenskap på Karlberg.

Stöd i studierna

Sammanhållningen handlar inte bara om att ha roligt ihop, utan skapar också en stöttande studiemiljö.

– Det betyder allt från att man lånar ut anteckningar till varandra, till att den som är bra på exempelvis matte kan hålla matteskola för de som behöver stöd. Det går alltid att be om hjälp och vi konkurrerar inte med varandra.

På skolan finns också ett antal ordenssällskap, som är indelade så att kadetterna lär känna de som ska till samma förband i slutet av utbildningen. Joel Pettersson konstaterar att skolans starka gemenskap fyller flera funktioner.

– Genom allt det vi gör slår vi två flugor i en smäll. Vi har roligt tillsammans och lyckas bättre i våra akademiska studier samtidigt som vi lär känna våra blivande kollegor.

2022-11-17
2023-02-01