Porträtt av statsvetarstudenten Sara Attar.

Statsvetarstudenten Sara Attar, 23, praktiserar på internationella sekretariatet på utbildningsdepartementet.

Sara gör praktik i händelsernas centrum

Studenterna som läser statsvetenskap på Försvarshögskolan kan söka till en mängd olika praktikplatser. Sara Attar gör sin praktik på internationella sekretariatet på Utbildningsdepartementet. – Här får jag dels kunskap om Regeringskansliet och dels det internationella perspektivet, säger hon.

Hela sista terminen kan du som läser kandidatprogrammet i statsvetenskap med inriktning krishantering och säkerhet på Försvarshögskolan välja att vara ute på praktik.

Till skillnad från andra högskolor där du ofta blir tilldelad en praktikplats får du som läser på Försvarshögskolan själv söka dig till en arbetsgivare som du är nyfiken på.

Många statsvetarstudenter gör sin praktik på till exempel internationella ambassader, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, svenska säkerhetsföretag, Polisen, företag som Saab och PwC eller på kommuner och landsting.

– Är du intresserad av internationell politik är det jättespännande att vara på Regeringskansliet, säger Sara Attar, 23, från Stockholm.

Regeringskansliet är möjlig arbetsgivare

Saras nyfikenhet på Regeringskansliet i kombination med ett intresse för internationell politik och utbildning gjorde att hon valde att söka praktikplats på internationella sekretariatet på Utbildningsdepartementet i Stockholm.

– Jag gör allt möjligt här. Till exempel bedömer jag internationella inbjudningar som kommer in och går igenom dem med statsråden. Jag tar också fram och skriver underlag inför besök som vi får eller inför resor som statsråden ska göra. Det är spännande och kul att höra statsråden diskutera internationella frågor utifrån de underlag som jag tagit fram.

En av många möjliga arbetsgivare för studenter på Försvarshögskolan är just Regeringskansliet.

Sara Attar berättar att hon upplever att högskolan gett henne en bra grund inför praktikplatsen i navet som styr Sverige.

– Är du statsvetare är det klart att du är intresserad av politik och hur statlig förvaltning sker i praktiken och det är ju på Regeringskansliet som regeringens beslut förbereds och underlag tas fram. På Regeringskansliet är även krishantering och säkerhet i stort fokus, allt ifrån fysisk säkerhet till informationssäkerhet.

Praktiken är viktig

Du som läser kandidatprogrammet i statsvetenskap kan välja mellan att göra praktik sista terminen, eller att läsa en till kurs. Men Sara Attar uppmuntrar alla som vill att välja praktiken.

– Praktiken är jätterolig och viktig. Det är väldigt kul och lärorikt att se vilka möjligheter som finns och få veta vad du kan göra av dina studier efter examen. Du får omsätta teorin du lärt dig i praktiken kombinerat med utmanande arbetsuppgifter, vilket är en jättebra erfarenhet.

— Här läser vi om säkerhetspolitik och konflikt, vilket både är spännande och aktuellt. Sara Attar om varför hon sökte till Försvarshögskolan.

Är din praktikplats en arbetsplats som du skulle vilja jobba på efter examen?

– Det är klart att Regeringskansliet skulle vara en rolig framtida arbetsplats. Jag vill fortsätta jobba med ett internationellt perspektiv men är också nyfiken på att inrikta mig mer på utrikes- och säkerhetspolitik. Jag pratar fem olika språk – arabiska, persiska, svenska, spanska och engelska, och har börjat lära mig franska – som jag gärna skulle vilja få användning av i arbetet.

Vad fick dig att söka kandidatprogrammet i statsvetenskap med inriktning krishantering och säkerhet?

– Jag jobbade på en advokatbyrå tidigare och där fick jag upp ögonen för juridik, men jag ville inte binda mig till svensk rätt utan ville söka mig mot en internationell plattform. Här läser vi om säkerhetspolitik och konflikt, vilket både är spännande och aktuellt. Vi får också kunskap inom civil och militär samverkan, beslutsfattande och om internationella relationer, för att nämna några saker.

Vem skulle du rekommendera att söka till Försvarshögskolan?

– Du som är intresserad av samhälle och politik och har ett intresse för det breda perspektivet med nationell och internationell samverkan. Du är nyfiken på förståelsen för kriser, krig och konflikter och därav kunskap om försvarspolitik, säkerhetspolitik och krishantering.

Utbildningen har en valbar termin, vad gjorde du då?

– Jag utnyttjade den terminen för att åka till Barcelona och plugga eftersom jag ville vidareutveckla min spanska och få internationell erfarenhet. Vi har en valbar termin till vårt förfogande där du kan välja fritt vad du vill göra, kanske vill du läsa en introduktionskurs i juridik, ledarskap eller något annat du är nyfiken på. Du kan läsa den terminen på Försvarshögskolan, på en annan skola i Sverige eller göra som jag och studera utomlands.

2018-04-03
2020-12-10