Säkerhetspolitik är ständigt aktuellt

Sveriges försvar är inte bara en angelägenhet för Försvarsmakten. Alla har ett ansvar, tycker studenten Hedvig Kaskal. Efter tre år på Försvarshögskolan väntar jobb inom krishantering och säkerhet.

När hon var 17 år åkte Hedvig Kaskal till Nairobi i Kenya för att läsa andra året på gymnasiet. Under hennes år där försämrades säkerhetsläget i landet och hon kunde vakna mitt i natten av att det pågick skottlossning i närheten.

– Mina upplevelser i Kenya väckte mitt intresse för säkerhetspolitik och jag började googla på vilka utbildningar som fanns, säger Hedvig Kaskal

Hon hittade Försvarshögskolan och läser nu sista året på statsvetenskapsprogrammet.

Vad har varit bäst under dina år på Försvarshögskolan?

– Att jag har fått en bredare förståelse för hela totalförsvarssystemet och insikter i hur det civila försvaret fungerar. Att få läsa om allt från krishantering vid skogsbränder i Sverige till stora internationella diplomatiska kriser. Vi tränar mycket praktiskt och gör olika rollspel. Jag har varit både svensk försvarsminister i ett eskalerande krig med andra makter och ungersk premiärminister i Europeiska rådet. Det ger väldigt mycket att testa sina teoretiska kunskaper i verkliga sammanhang.

Hur var det att börja här?

– Det var lite ovant i början med alla uniformer i korridoren. Men den här unika civilmilitära mötesplatsen har gett mig en helt annan förståelse för säkerhet och politik och vad som bygger ett starkt totalförsvar.

Statsvetenskap kan man läsa på många ställen, varför ska jag välja Försvarshögskolan?

– Det är bara här du får inriktningen mot krishantering och säkerhet. Kurserna är alltid aktuella och tar upp det komplexa säkerhetsläget och de nya hot vi kan ställas inför. Vi är bäst på det vi gör. Vi har de bästa lärarna och de bästa studenterna. Sverige satsar på totalförsvaret och det gör Försvarshögskolans utbildningar högaktuella.

Vad utmärker lärosätet, tycker du?

– Skolan är liten och det är bra. Det gör att tröskeln för att lära känna både andra studenter och lärarna är låg. Och det är spännande att det civila och militära finns sida vid sida. Det är en lyhörd skola som vill att förutsättningarna för studenterna ska vara så bra som möjligt.

Vad vill du jobba med efter examen?

– På sikt vill jag jobba utomlands med internationella relationer. Vad jag ska göra direkt efter examen vet jag inte riktigt än, jag vill gärna testa på olika delar av branschen. Försvarspolitik är väldigt intressant och jag jobbar gärna med nationellt totalförsvar.

Hedvig Kaskal

• Ålder: 22
  • Program: Statsvetenskap med inriktning krishantering och säkerhet
  • Termin: 5 av 6
  • Därför statsvetenskap: Oavsett vad du kommer att jobba med eller gör i vardagliga livet har du nytta av den här utbildningen.

2019-11-22
2022-02-15