Porträtt av Piotr Wawrzeniuk vid hans skrivbord. Till vänster står en full bokhylla.

Piotr Wawrzeniuk, docent i militärhistoria och programledare för podden Militärhistoria.

Stort intresse för podd om militärhistoria

Från andra världskrigets utbrott till bakhåll och bråtar på medeltiden. Sedan podcasten Militärhistoria lanserades har både välkända och mer obskyra delar av militärhistorien avhandlats. Som röd tråd löper en vilja att sprida militärhistorisk kunskap utanför murarna och tullarna. Ett år efter premiären kan man konstatera att intresset varit stort. — Vi har nått fler lyssnare än jag någonsin förväntade mig, säger Piotr Wawrzeniuk, programledare och docent i militärhistoria.

När Piotr Wawrzeniuk firar ettårsjubileum som poddmakare kan han se tillbaka på 13 avsnitt, lansering på de flesta stora podcastplattformar och 30 000 lyssningar.

— Jag ska uppmärksamma mina kollegor att ett år har gått och tacka alla som har bidragit. Men det blir inte champagne och tilltugg, vi är för jordnära.

Oavsett champagne är det ett klart godkänt första år för en nystartad podcast. Kanske särskilt inom historiegenren, där det sedan länge finns flera väletablerade alternativ. Trots det verkar det finnas en växande efterfrågan på en renodlad militärhistoriapodd där etablerade akademiker djupdyker i sitt ämne.

— Jag tror inte de stora poddarna har de specialkunskaper som vi har. Vi har en tjock militärhistorisk kompetens här i huset, men även inom säkerhetspolitik och mycket annat som vi är unika med att kunna erbjuda direkt från våra rykande forskningsgrytor.

Kanske är det också många som också uppskattar poddens lite annorlunda grepp om militärhistorien: vid sidan av stora skeenden och slag kan hela avsnitt ägnas åt mindre och mer okända detaljer. Ett pedagogiskt grepp där den lilla företeelsen blir en nyckel till att förstå de stora sammanhangen, om man så vill. Inspirationen kom från en av Piotrs egna favoritpoddar:

— Den första podcasten jag blev inspirerad av var History of the World in 100 objects av British museum. Den handlar om hundra till synes torra museiföremål, men när man klädde dem i sin kontext och dramatiserade kring dem blev det otroligt intressant. Det öppnade mina ögon för potentialen i podcastmediet.

Nya sätt att tillgängliggöra kunskap

Från början var ambitionen med podden ganska blygsam. Som militärhistoriker vet Piotr Wawrzeniuk att hans ämne tenderar att intressera ett fåtal hängivna utanför Försvarsmakten och Försvarshögskolan men sällan väcker någon större uppmärksamhet hos de breda massorna. Podden blev ett försök att visa hur militärhistoria är mer än kungar och krig.

— Ursprungsidén med podden var att visa vad vi gör på militärhistoriska sektionen. Att vi finns, vad vi gör och skapa intresse för det. Militärhistoria har ju på något sätt hamnat i ett läge där vi är marginaliserade. Där folk i allmänhet har sett oss som ett förlegat ämne. Jag trodde det här mest skulle intressera folk på Försvarshögskolan, andra i försvarssektorn och de extremt militärhistoriskt intresserade, men tydligen har vi nått längre.

Förmodligen är det inte konstigt att militärhistoriska sektionen var först ut på Försvarshögskolan med en egen podd. Viljan att ta till nya grepp för att tillgängliggöra sin kunskap och intressera fler blir större när man inte kan ta intresset för ens ämne för givet.

– Vi vill visa på ämnets bredd: podden har både ett allmänbildningsperspektiv och nyttoperspektiv, samtidigt som vi också vänder oss till militärhistorianördarna.

Kommande höjdpunkter

Jubileumsavsnittet handlar om invasionen av Danmark och Norge i april 1940 och de svenska reaktionerna på den. Piotr förutspår ett stort intresse från lyssnarna och drar en parallell till det populära avsnittet om finska vinterkriget:

— Närhet, liknande terräng och klimatförhållanden, men också en David och Goliat-relation mellan den lilla ”goda” och den stora ”onda”. Det finns många ingredienser för en bra historia.

Under 2020 kommer podden att fortsätta utvecklas genom bättre inspelningsutrustning och önskemål från lyssnare. Piotr hintar även om att han kommer ta in fler experter utifrån, även om han ännu inte berättar vilka eftersom det inte är helt bekräftat. Dock kan han redan nu fresta med ett kommande avsnitt om ubåtsjakt och turerna kring U-137 på 80-talet. Det råder inget tvivel om att Piotr vill ge lyssnarna något att se fram emot:

— Aptiten växer i takt med att man äter, säger något talesätt där jag kommer ifrån. Det speglar väl bara att man hela tiden vill göra saker bättre.

Lyssna på Militärhistoria

Du kan lyssna och prenumerera på podden Militärhistoria på följande ställen:

Apple Podcasts (sök på militärhistoria)

2020-03-27
2020-12-10