Pluggar utomlands och jobbar på distans

Den tidigare Försvarshögskolestudenten Vendela Rupp jobbar deltid som säkerhetssamordnare på Botkyrka kommun samtidigt som hon läser i folkrätt i Florens.

– Det är ett forskningsinstitut med flera inriktningar där jag får möjligheten att fortsätta med det jag tyckte var mest spännande på Försvarshögskolan, säger Vendela Rupp om studierna på European University Institute i Florens.

Hon har kandidatexamen i både statsvetenskap och folkrätt och tidigt i Botkyrka fick hon nytta av sina studier i krishantering och säkerhet när coronapandemin kom. Även om högskolestudierna var mer inriktade på internationell krishantering och en högre nationell nivå kände hon igen sig i kommunens arbete.

Vendela Rupp

Vi jobbar med lägesbilder, samordning av resurser och riktade insatser, säger Vendela Rupp.

En annan del av hennes jobb är samordning för trygghet där kommunen, polisen och Botkyrkabyggen tar fram gemensamma lägesbilder utifrån incidentrapporter. Därefter prioriterar de resurser och insatser.

– Det handlar mycket om narkotikahantering och skadegörelse, berättar Vendela Rupp, som tycker det är ett roligt jobb med omväxlande arbetsuppgifter.

– Det handlar inte alltid om akut krishantering men det är samverkan inför, under och efter kriser. Du ska lyssna på olika röster, samordna olika aktörer och resurser. Nu får jag jobba med det som vi övade på under utbildningen, säger hon.

2021-02-15
2023-09-20