Cornelia Engelhardt.

Juridik möter teknologi i militära operationer

Hur kommer AI påverka framtida krigföring och vad har juridik med saken att göra? När juristen Cornelia Engelhardt studerade på Försvarshögskolan utforskade hon hur juridik möter ny teknologi i militära operationer.

Cornelia Engelhardt började sin utbildning vid Försvarshögskolan efter att ha blivit jurist vid Stockholms universitet. Här fick hon en gedigen utbildning och unik expertis inom internationell rätt. Hennes specialintresse är att förstå hur teknologi, inklusive cyberteknik och artificiell intelligens, kommer att påverka framtida konflikter.

Varför valde du Försvarshögskolan för dina vidare studier?

– När jag hittade information om deras utbildningsprogram insåg jag att det var precis vad jag letade efter. Det var rätt timing helt enkelt. Jag gillar att ta mig an utmaningar och lösa svåra problem, och Försvarshögskolan erbjöd just den sortens utmaningar som lockade mig. Där kunde jag utveckla min förmåga att tänka kritiskt och utforska nya områden inom juridiken.

Hur började ditt intresse för försvarsfrågor?

– När jag var yngre hade jag ingen aning om att jag skulle bli intresserad av säkerhetsfrågor. Men under en termin i Haag blev jag väldigt fascinerad av internationell rätt, och det ledde mig till att fortsätta mina studier på Försvarshögskolan och magisterprogrammet i internationell operativ juridik.

Hur kändes gemenskapen och samarbetet med andra studenter på Försvarshögskolan?

– Vi hade en stark gemenskap på Försvarshögskolan och träffades ofta över lunch för att samarbeta och utbyta idéer från olika utbildningsprogram. Och min handledare var mycket hjälpsam, inte bara med akademiska frågor som när jag skrev min uppsats om cyberattacker, utan även med min yrkesutveckling.

Vad är dina framtidsplaner?

– Jag drivs av att vara en del av något större, där jag känner att jag kan göra en positiv skillnad. Just nu jobbar jag för Försvarsmakten och jag tror att jag kommer vilja fortsätta arbeta med försvarsrelaterade frågor, särskilt inom operativ juridik som handlar om att tillämpa juridik i konfliktsituationer och militära operationer. Mitt särskilda intresse ligger i hur teknologi, inklusive cyberteknik och artificiell intelligens, kommer att påverka framtida konflikter.

Vad gjorde störst intryck på dig under dina studier?

– Lärarnas expertis var ovärderlig. Att lära sig från så erfarna jurister var en fantastisk möjlighet. Det var inspirerande att ha lärare från olika delar av världen som delade med sig av sina egna erfarenheter, vilket berikade undervisningen. Försvarshögskolan har ett gott rykte och erbjuder en hög grad av personligt stöd och interaktion med lärare, vilket verkligen bidrar till lärandet.

Vilka kurser eller moment framstod som särskilt betydelsefulla för dig?

– Jag hade ett starkt intresse för kursen “Krig, lag och ny teknik" som handlade om vad som händer rättsligt vid till exempel cyberkrigföring eller militär användning av yttre rymden.

– Vi hade också en utmärkt kurs i internationell straffrätt. Under kursen genomförde vi en rättegång där vi agerade som antingen åklagare eller försvarare och diskuterade om en filmkaraktär var skyldig eller inte. Denna upplevelse gav mig praktiska insikter och stärkte mitt självförtroende. Det var givande att tillämpa teorin i verkliga scenarier istället för att bara studera teoretiskt.

Vilka globala utmaningar engagerar dig mest just nu?

– Jag är fascinerad av utmaningen att hålla lagstiftningen uppdaterad med den snabba teknologiska utvecklingen. Teknologin går framåt i rasande takt, och det är både spännande och problematiskt att säkerställa att lagarna hänger med. Utbildningen på Försvarshögskolan gav mig en djupare förståelse för globala utmaningar och hur de har utvecklats över tid.

Snabba fakta om Cornelia Engelhardt:

Ålder: 24 år

Utbildning: Magister i internationell operativ juridik från Försvarshögskolan

Hemstad: Uppväxt i Stockholm, nu bosatt i Nacka med sambo och katt

Dröm-middagsmöte: Överbefälhavaren för att diskutera det globala säkerhetsläget

Fritidsintressen: Spelar fiol, gillar yoga och åker längdskidor

Favorit tv-serier: The Office, Vänner och Lucifer

Underhållningstips: Lyssna på "P3 Dokumentär" – det finns något för alla.

2023-10-19
2023-10-19