Bild på Herman Mostafa

Hermans väg till drömjobbet

Från fotbollsgymnasiet i Karlskrona till att arbeta med Sveriges skydd mot informationspåverkan. Herman Mostafa lät specialintresset leda honom hela vägen in i mål.

Visste du vad du ville bli när du gick på gymnasiet?

Nej, verkligen inte. Jag gick SAM på idrottsgymnasium och när jag tog studenten hade jag inte ens bestämt att jag skulle studera vidare. Alla i familjen är akademiker, men jag ville gå min egen väg. Jag var präglad av fotbollen och sökte ”Coaching and Sports Management” på Linnéuniversitetet av bara farten. Jag trodde att min framtid var inom sporten, men det var inte rätt för mig. Så jag flyttade till Stockholm där jag provade mig fram genom olika jobb. Sen flyttade jag tillbaka till Blekinge och jobbade med flyktingungdomar och en vända i rekryteringsbranschen. Det var sen jag sökte till Försvarshögskolan.

Så hur hittade du rätt sak att plugga?

Jag tycker ju att transnationella och antidemokratiska hot är en viktig fråga som behöver tacklas i Sverige. Dessutom har jag föräldrar som genomlevt förtryck och totalitärt styre i Mellanöstern. Jag är uppvuxen med diskussioner om konfliktdynamiken i Mellanöstern runt köksbordet. Och jag märkte att mitt eget intresse fortsatte växa.

Jag såg ju hur terrorsekten Daesh började bre ut sig över Mellanöstern och även i Europa genom radikalisering och terrordåd och hur de transnationella hoten blev allt tydligare.

Efter terrorattentatet på Drottninggatan 2017 stärktes min övertygelse om att Sverige behöver förbättra sin förmåga att förebygga, bemöta och motverka de här hoten – och jag ville vara en del i den processen. Men jag visste inte vilken väg jag skulle gå för att få jobba med de här frågorna.

Varför valde du Försvarshögskolan?

Jag upptäckte terrorforskare och experter som Magnus Ranstorp och Hans Brun i nyhetsflödet och på sociala medier. Och jag kände direkt att det var det här jag ville syssla med. Jag började följa dem och andra inom området. Vilken väg har de tagit? Vad och var hade de pluggat? Och var undervisade de idag? Den minsta gemensamma nämnaren var Försvarshögskolan. Det var ”the place to be” om jag ville jobba med det här.

Jag siktade in mig på det statsvetenskapliga programmet med sin unika nisch mot krishantering och säkerhet. Det var inte det lättaste att komma in på, men jag såg det som en utmaning. Och så kom jag in. Jag minns den känslan. Glädjen!

Vad drömde du om när du började plugga här?

Att få bidra till att skydda Sverige och våra demokratiska värden mot transnationella hot.

Och hur går det med drömmen?

Det går bra. Jag känner verkligen att jag hamnat rätt och får utlopp för det jag brinner för. Jag har haft jobb där jag vaknat när väckarklockan ringer, och bara velat somna om. Nu är det helt annorlunda. Varje kväll ser jag fram emot att få vakna på morgonen och gå till jobbet. Det är något jag värdesätter högt. Alla får inte den möjligheten.

För vad gör du idag?

Jag jobbar med omvärldsbevakning på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

Vilka frågor jobbar du med?

Jag tittar på informationsmiljöer där potentiellt skadlig kommunikation sprids, medvetet eller omedvetet. Det kan exempelvis röra sig om vilseledande narrativ som syftar till att polarisera, men det kan också vara avsiktligt falsk information som syftar till att underminera vårt demokratiska samhälle och dess värden.

Hermans tips till dig som ska välja utbildning:

Det är svårt att prioritera bland sina val – och svårt att vara hundra procent säker på vad man vill. När du tvekar tycker jag att du ska låta dina intressen vara ledstjärnan.

Om du gör val utifrån dina intressen blir det mycket enklare att bita ihop när tentan är extra utmanande. Men framför allt banar det väg för ett spännande yrkesliv där du får jobba med det du brinner för. Så tänk bortom utmaningarna. Du har ett mål.

Vad skulle du vilja säga till ditt 18-åriga jag?

Låt nyfikenheten leda vägen. Våga ha stora ambitioner och stora drömmar, alldeles oavsett förutsättningarna.

Snabbfakta om Herman

Ålder: 27.

Uppvuxen i: Ronneby.

Favoritämnet på gymnasiet: Historia.

Favoritmat: Kurdisk dolma (helst gjord av min mor).

På fritiden: Dokumentärer och Real Madrid.

Lyssnar helst på: Kent.

Drömjobbet: Inom området transnationella hot, gärna i en internationell miljö.

Motto: Fortis in Adversis, Humilis in Secundis (Stark i motgång, ödmjuk i medgång).

Tv-serier du vill tipsa om: Falsk identitet, Tehran, The Spy.

Favoritdjur: Katt.

Reser helst till: Paris.

Drivkraft: Brinner för att bekämpa förtryckande och icke-/antidemokratiska krafter och hoppas kunna bidra till ett fortsatt starkt skydd av Sverige och vår demokrati.

2022-01-13
2022-01-31