Bild på Rasmus Lindstedt

När Rasmus såg Försvarshögskolan föll allt på plats

Rasmus Lindstedt läser på statsvetenskapsprogrammet och sporras av skolans höga anseende, samtidigt som det ger en trygghet inför framtiden. Han uppskattar blandningen av civila och militära utbildningar, eftersom det ger honom ett ytterligare perspektiv på allt han läser. Och ett kontaktnät för framtiden.

Du har en spännande väg in till Försvarshögskolan. Berätta.

Jag pluggade Teknik på gymnasiet, och efter studenten började jag jobba i byggbranschen. Jag kände att det inte var rätt och tankarna om vad jag skulle göra istället pendlade vilt – från läkare till sjökapten. En eftermiddag i augusti, när vi byggde KTH:s nya campus, fastnade blicken plötsligt på en skola som hette Försvarshögskolan. När jag kom hem googlade jag. Där fanns statsvetenskap, som alltid funnits om ett intresse vid sidan av naturvetenskapen. Där och då föll allt på plats.

Statsvetenskap kan man läsa på många ställen. Varför just på Försvarshögskolan?

Jag övervägde Uppsala, Linköping och Stockholm. Men Försvarshögskolan hade nischen mot krishantering och säkerhet, och den lockade mig väldigt. Jag gillade också att det är en helt annan miljö, en annan typ av skola. Jag var på ett Öppet hus och blev helt såld.

Hur är lärarna?

Väldigt bra. På dagarna har de föreläsningar för dig och sen på kvällen ser du dem delta i debatter i teve. Du ser dem intervjuas i morgontidningarna. Våra lärare är verkligen engagerade och brinner för att lära ut. De är liksom bäst inom sina områden. Och du känner dem och tar en öl med dem här på mässen, det är väldigt informellt och trevligt.

Beskriv stämningen på skolan.

Det känns som att man känner alla. Jag har aldrig behövt äta lunch ensam, utan det är bara att gå och sätta sig hos någon. Antingen pluggar de det som jag pluggar, eller så pluggar de något jag vill plugga. Vi är som en familj.

Vet du redan nu vad du skulle vilja arbeta med?

Folkrätt och internationella relationer är ett av de områden som känns mest intressanta för mig just nu, liksom Sveriges försvarssamarbeten och försvarsförmåga. Där är jag intresserad av hur ett fördjupat samarbete mellan Sverige och Finland skulle se ut.

Var vill du göra din praktik?

Jag är gärna på UD eller Försvarsdepartementet sen när det blir dags.

Vilken nytta tror du att du får av utbildningen när du börjar jobba?

Det är tydligt att skolan har högt anseende och att de som går ut härifrån får bra platser inom svensk förvaltning. Det gör att jag blir sporrad att visa framfötterna. Det är skönt att veta att den inriktning man valt på sina studier är efterfrågad. Man slipper oroa sig över att inte få jobb, så känns det.

Vad är det bästa med Försvarshögskolan?

Gemenskapen mellan studenter och kvaliteten på utbildningen.

Du har varit studentambassadör och hjälpt gymnasieungdomar hitta rätt studier. Hur presenterar du Försvarshögskolan?

Försvarshögskolan är rätt för alla som är intresserade av krishantering och säkerhet, eftersom det är det enda lärosätet i Sverige där du kan läsa de här ämnena. Det är också den enda skolan där du är i en civilmilitär miljö, alltså där en stor del av dina lärare och hälften av dem i korridoren har uniform. För här har du inte bara statsvetenskap, militärhistoria och fristående kurser, utan även officersutbildning.

Jag ser stora fördelar med att blanda civila och militära utbildningar, eftersom det ger ett ytterligare perspektiv, kanske särskilt om man inte gjort värnplikten. Så är det i alla fall för mig. Jag tänker också att man får ett kontaktnät för framtiden, eftersom vi troligen kommer stöta på varandra längre fram.

Du vill tipsa om en särskild soffa på skolan…

Ja, försök alltid ta soffan längst in i biblioteket – den är absolut bekvämast att sitta och läsa i. Jag pluggar nästan bara i skolan. Miljöerna är så bra och eftersom jag känner så många som går i klasserna över mig kan jag alltid fråga och diskutera med dem.

Rasmus råd till dig som ska välja utbildning:

Stressa inte. Ta det lugnt och vänta till du verkligen vet vad du vill. Det finns ingen skam i att börja på en utbildning och sen byta. Eller att jobba ett år eller läsa på Komvux innan du börjar plugga. Vänta till du verkligen hittar det du vill. Och hittar något du gillar.

Snabbfakta om Rasmus

Ålder: 22.

På gymnasiet: Teknik på NTI-gymnasiet i Stockholm.

Uppvuxen i: Upplands-Bro.

Favoritmat: Korv stroganoff.

Favoritfordon: Min 1985 Jaguar XJ med V12:a, som är körbar till och från.

Beskriv dig själv med tre ord: Engagerad, glad och social.

På fritiden: Umgås, jobbar extra, är kommunpolitiker och mekar med min bil.

Lyssnar helst på: P1 och Ulrik Munther.

Tv-serier du vill tipsa om: Dips och House of Cards.

Drivkraft: En jämlik värld där det blir bättre för dem som har det sämst.

Favoritdjur: Hund.

Reser helst till: Finland, för där jag har släkten.

2022-01-13
2022-01-13