Noelle Nielsen på Officersprogrammet.

”Jag vill vara med och bevara Sveriges demokrati”

Under hela sin uppväxt har Noelle Nielsen vetat att hon vill ha ett aktivt yrke, och inte sitta på en kontorsstol. Med Officersprogrammet ser hon möjligheten att leva ut den drömmen, samtidigt som hon känner att hon bidrar till att bevara Sveriges demokrati.

Beskriv din väg till Officersprogrammet!

– Jag har alltid varit inställd på att bli polis. Sen nämnde min pappa Försvarsmakten. Jag hade fördomen att det bara är starka män som platsar, men genom en bekant fick jag åka på en prova-på-helg för tjejer. Det var så spännande att jag åkte på ytterligare en, och på den vägen är det.

– Under värnplikten fick jag befattning som kompanibefäl i Skövde i 15 månader, och befälen föreslog att jag skulle söka Officersprogrammet. Det slutade med att jag muckade en fredag och började Officersprogrammet på måndagen.

Varför vill du utbilda dig till officer?

– Det är en otrolig möjlighet att utvecklas som individ. Och så ser jag att det finns en möjlighet att hjälpa till på det sätt som passar mig. Jag älskar gemenskapen i Försvarsmakten, att vi är ett team. Vi strävar efter ett och samma mål: att bevara Sveriges demokrati.

I Försvarsmakten jobbar man mycket för varandra, och det märks i utbildningen. Vi hjälps åt. Alla ska lyckas. Alla ska stå här om tre år och vara fänrikar. Alla ska gå i mål.

– Noelle Nielsen, 21, Officersprogrammet, inriktning Krigsvetenskap

Hur är livet på campus Karlberg?

– Socialt! Man kan umgås med folk så mycket man vill, eftersom många kadetter får möjlighet att bo på skolan. Vi äter frukost i samma matsal och har föreläsningar ihop. Sen äter man lunch och middag och går kanske till gymmet, studentpuben eller löpspåret för en paus i pluggandet. Man har samtidigt sitt eget boende och kan välja att vara själv, men för mig är det här helt underbart. Jag gillar gemenskapen.

Måste man vara vältränad när man börjar här?

– Nej, känn ingen ångest över det. Här finns det otroligt mycket möjligheter att träna och hitta träningskompisar. Vi har två gemensamma fyspass med plutonen varje vecka, och i början tränade jag inte mer än så. Min största utmaning var att hitta motivation till träningen och tycka att det var kul. Men att vara här med alla andra, i den här gemenskapen gör att det kommer naturligt. Det blir kul att träna ihop, man pushar varandra och gör det till en social grej. Just nu har jag som eget mål att lära mig göra fler chins.

Är det en svår utbildning rent studiemässigt?

– För många är det nytt att plugga akademiskt, men man kommer snabbt in i det. Redan efter första kursen är man på banan. Det är lätt att sätta för höga krav i början och tro att man måste lusläsa allt. Mitt tips är att lyssna på föreläsningar för att förstå vad som är viktigast i det ämne du läser. Något som hjälpt mig är att plugga tillsammans. Man hjälps åt.

Vart siktar du?

– Först vill jag tillbaka till Skövde, där jag trivdes väldigt bra under min värnplikt. Jag har även på min önskelista att åka på utomlandsmission och hjälpa till. Jag vet inte vart eller i vilken befattning, utan bara att jag vill bidra. Min uppfattning är att ett potentiellt Nato-medlemskap kommer bidra till fler möjligheter för svenska officerare att tjänstgöra utomlands. Sen vill jag fortsätta och läsa, minst till kapten. Jag känner att det finns otroliga karriärmöjligheter inom Försvarsmakten.

Vad vill du säga till den som tvekar över att söka?

– Kör på! Testa, våga chansa! Alla som kommer hit sitter i samma båt och ingen har erfarenhet av att vara officer, så du kommer hitta vänner som känner precis likadant som du. Kom!

2022-11-17
2022-12-08