Augustin Bollue.

Att förstå internationell rätt i krigstider

Augustin Bollue studerar internationell rätt med särskild inriktning på krigets lagar vid Försvarshögskolan i Sverige. Här fördjupar han sig i konflikternas- och krigets värld och de juridiska aspekter som omger dem, samtidigt som han lär sig av sina studiekamrater och erfarna lärare.

Augustin Bollue har gjort resan från Bryssel till Stockholm för att djupdyka i studier om lagar kring krig och konflikt vid Försvarshögskolan. Bara en månad in har han redan börjat gräva i områden som mänskliga rättigheter och fredsoperationer, med ambitionen att i framtiden arbeta med internationell rätt eller krishantering – kanske till och med bli ambassadör en dag.

Att flytta från juridikstudier i Bryssel till att fokusera på väpnade konflikter i Sverige är ett ganska stort steg. Hur kommer det sig?

– Jag ville göra min master i ett annat land. Att läsa juridik i Belgien var bra men för smalt för mig. Försvarshögskolan erbjöd en bredare och djupare inriktning, särskilt när det gäller lagar relaterade till krig. Valet att studera i just Stockholm kommer från min nyfikenhet att uppleva livet i Nordeuropa. Jämfört med den hektiska livsstilen i Väst- och Centraleuropa, erbjuder Sverige en mer avslappnad och lugn atmosfär. Kulturen här prioriterar personligt välbefinnande. De mörka vintrarna här gör det nödvändigt att ta hand om sig själv. Människorna i Sverige är mindre stressade och framstår som mer zen.

Det kräver mod att utforska ämnen som väpnade konflikter. Vad är meningsfullt för dig med dem?

– Jag dras till den mänskliga sidan av saker och ting. När jag tittar på nyheterna tänker jag mycket på hur varje händelse involverar människor som förtjänar lika möjligheter. Det här programmet påminner mig om det och det känns meningsfullt. Jag övervägde ett annat masterprogram i luftfart och rymdrätt i Montreal, men jag valde Stockholm eftersom det fokuserar mer på mänskligheten. I jämförelse är luft- och rymdrätt väldigt rakt på sak och hanterar bara, ja, luft och rymd. Jag värdesätter verkligen fokuset på den mänskliga aspekten.

Augustin Bollue och Duncan Cooper.

Augustin Bollue och Duncan Cooper är båda internationella masterstudenter. Foto: Carl Carpelan.

Hur är undervisningsstilen här, särskilt jämfört med Belgien?

– Det är en positiv förändring. Här har vi kortare studieblock och individuella tentor, till skillnad från Belgiens samlade tentor. Lärarna är verkligen trevliga och angelägna om att förstå dina tankar. Mitt masterprogram är ganska praktiskt och lektionerna blir ofta diskussioner där vi sätter oss in i olika perspektiv och analyserar fall på djupet. Vi interagerar också med militär personal, officerare och pedagoger världen över, vilket ger ovärderlig erfarenhet inför vart jag än väljer att gå.

Hur skulle du beskriva stämningen vid Försvarshögskolan?

– Det är en trevlig plats att vara på. Mina klasskamrater och lärarna – vi är en nära grupp. De moderna lokalerna och aktiviteterna, särskilt konferenserna, håller en sysselsatt och engagerad. Jag tycker att det finns en bra typ av stress för att hålla sig fokuserad!

Vart ser du dig själv gå karriärmässigt i framtiden?

– Ärligt talat är jag inte helt säker. Jag är öppen för flera alternativ men lutar mot en internationell karriär, möjligen med arbete med internationella organisationer, NGO:er eller statliga roller som hanterar globala frågor. Vid 60 eller så, ser jag mig möjligen arbeta som ambassadör.

Snabbfakta om Augustin Bollue:

Ålder: 22

Från: Bryssel, Belgien

Tidigare studier: Kandidatexamen i juridik och statsvetenskap

Studerar just nu: Magisterprogram i internationell operativ juridik vid Försvarshögskolan

Råd till blivande studenter: Ansök bara! När du får antagningsbeskedet kan du bestämma dig. Om du är intresserad av statsvetenskap är det en perfekt skola. Om du tycker ämnena är intressanta kommer du inte att ångra dig.

På fritiden: Jag finner lugn i att utforska staden, löpa, ägna mig åt icke-krigsrelaterad läsning och kulinariska äventyr.

Bokrekommendation: "En ny jord" av Eckhart Tolle

Förebild: Kamala Harris, för hennes resa, övertygelser och hennes förmåga att förkroppsliga självförtroende samtidigt som hon förblir jordnära.

Ledande livsprincip: "Det som inte dödar dig gör dig starkare. Utmaningar är en möjlighet till tillväxt.”

2023-10-18
2024-02-01