Jennifer Bergström på praktik hos Svenska Lottakåren.

Praktik vid Svenska Lottakåren

Jennifer läste kandidatprogrammet i militärhistoria

Under den sista terminen på kandidatprogrammet i militärhistoria väljer studenterna mellan att fortsätta läsa kurser eller att göra praktik. Jennifer Bergström satsade allt på ett kort och fick den enda praktikplats hon verkligen ville ha, nämligen den på kansliet hos Svenska Lottakåren.

Försvarshögskolan uppmuntrar studenterna att göra praktik för att få arbetslivserfarenhet och få pröva sina kunskaper i praktiken.

– Jag ville få just konkreta exempel på hur jag kan applicera mina studier på verkligheten. Samtidigt hade jag bestämt att jag skulle stanna och läsa kurser om jag inte fick den praktikplats jag drömde om. Och det hade verkligen inte varit det sämsta!

Att söka praktikplats är som att söka arbete

Enligt Jennifer Bergström var det ungefär som att söka ett jobb när hon sökte praktikplats. Det finns ofta praktikannonser på olika företag och organisationers webbplatser med tydliga beskrivningar av vilka kvalifikationer och egenskaper som de efterfrågar.

– Men jag spontanansökte till Svenska Lottakåren. Jag kontaktade dem och berättade att jag är intresserad av organisationen, och att jag skrev min kandidatuppsats om Svenska Lottakåren. De nappade efter att jag skickat cv och ett personligt brev. Jag hade lite tur, för Lottakåren var faktiskt den enda praktikplats jag sökte och ville till.

Ville bara praktisera på Svenska Lottakåren

Det var under studierna som hon fick upp ögonen för hur viktig Svenska Lottakåren är, och har varit, för Sveriges beredskap.

– Deras värderingar linjerar med mina, och ur ett rättviseperspektiv tycker jag om att de engagerar och utbildar kvinnor som vill göra en skillnad i vardag, kris och krig.

Organisationen är rikstäckande och har runt 5500 medlemmar idag.

– Deras verksamhet ökar helt enkelt andelen kvinnor i försvarssektorn på ett effektivt sätt, och bidrar till en ökad mångfald av perspektiv.Lottakåren bygger en motståndskraft som är av stort värde för totalförsvaret. Det gör organisationen väldigt aktuell idag, säger Jennifer.

Svenska Lottakåren utbildar för befattningar inom Försvarsmakten

Svenska Lottakåren har uppdrag från flera olika myndigheter. Ett uppdrag de har är att utbilda och stärka allmänheten. Ett annat är att utbilda kvinnor och män som ska till olika specialbefattningar inom Försvarsmakten, som fältkockar och stabsassistenter. De utbildar även civila stabsassistenter, som stöttar myndigheter under kris, och exempelvis har hjälpt till vid skogsbränder och under pandemin.

– Lottakåren är verkligen i händelsernas centrum. Jag var bland annat engagerad i Svenska Lottakårens hundraårsjubileum med att synliggöra och uppmärksamma den roll som organisationen haft historiskt och spelar i totalförsvaret idag. Jag jobbade med det arkivmaterial som finns och forskade fram ny historisk kunskap, så mina akademiska kunskaper användes verkligen i en praktisk verklighet.

Utöver det så inventerade hon även personresurser för informationsinsatser och arbetade med Svenska Lottakårens internationella Ögat-kampanj till förmån för utsatta kvinnor i krigets Ukraina.

Peppande kollegor stärkte självförtroendet

Jennifer Bergström hade samtidigt arbetsuppgifter som var kopplade till historia där kände hon sig hemma. Hon kände att de litade på hennes kompetens och gav henne fria händer att använda sina kunskaper.

– Mina kollegor var så kloka och fantastiska. De sitter på stora kunskaper och intressanta perspektiv och bakgrunder. De är väldigt stärkande och peppade och de har gett mig större självförtroende.

– Så jag har gjort exakt det Försvarshögskolan ville – hittat en praktikplats som låtit mig använda mina kunskaper från kandidatprogrammet i militärhistoria praktiskt i arbetet. Jag känner att jag verkligen kunnat bidra med något värdefullt.

Framtidsdrömmar och studera mera militärhistoria

Närmast planerar Jennifer att läsa masterprogrammet i militärhistoria: Krig kultur och samhälle.

– Jag har tillräckligt med kunskaper för att klara mig väl i arbetslivet, men känner mig inte klar – vare sig med ämnet eller med Försvarshögskolan.

– Sen får jag se vad som händer. Jag vill fortsätta jobba med historia, men hur jag riktar intresset och kunskaperna återstår att se. Jag kan tänka mig att ta det mot en analytikerroll inom Försvarsmakten eller någon annan myndighet, men också att jobba med historia inom mediabranschen. Jag känner mig lugn. Det finns så otroligt många möjligheter, avslutar hon.

Mer om Krig, kultur och samhälle - kandidatprogrammet i militärhistoria

Korta frågor till Jennifer Bergström

Född: 2002

Uppvuxen i: Åkersberga.

Gymnasieprogram: ”Det digitala samhället” (media-estet).

Poddtips: ”Militärhistoria” av Piotr Wawrzeniuk och ”Historiepodden med Robin och Daniel”.

Serietips: “Grace and Frankie”

Favoritresmål: En gammal stad med mycket historia.

Förebild: Min katt, det verkar så skönt att vara som han.

Motto: Det löser sig alltid.

På fritiden: Tränar och hänger i mässen med vänner.

Favoritmusik: Lyssnar faktiskt bara på poddar.

Senast nöjeslästa bok: ”Den hemliga gåvan” av Natasha Lester.

2024-05-23
2024-05-23